JUSS OG SAMFUNN

Rekordresultat også i MMI

I likhet med Norsk Gallup Institutt AS gjorde også Markeds- og mediainstituttet et godt fjorår, det beste i instituttets historie. Overskuddet på 900.000 fra 1997 økte til 2,5 millioner kroner i 1998.

Hilde Nyman
7. apr. 1999 - 14:51
Markeds- og mediainstituttet

Administrerende direktør Kjell Sletner er strålende fornøyd med resultatet.

- Det har vært et bra år, netto resultat endte på 2,5 millioner kroner. Det blir tredje år på rad med overskudd, og det er hyggelig. Bedriften gikk dårlig i mange år, men nå har vi en stigende kurve, sier Sletner til digi.no.

MMI slet lenge med dårlig økonomisk styring. I 1994 var underskuddet nærmere 2,7 millioner kroner, noe som gjorde at nesten halve aksjekapitalen forsvant. I november 1995 sluttet mangeårig MMI-sjef Per Jacobsen og Hege Johansen overtok som konstituert direktør.

Da Kjell Sletner startet i august 1996 berømmet han Johansen for sin sentrale rolle i den smertefulle snuoperasjonen. Sletner, som selv en solid bakgrunn fra finansnæringen gjennom ni år i Sparebanken NOR, har da også greid å føre MMI-skuta i tre år uten underskudd.

Både i 1996 og 1997 ble de knappe overskuddene før skatt overført til udekkede tap. Tallene ble altså det samme som årsresultatene (se tabell). I 1998 har det gått betydelig bedre.


Resultat før skatt 1998 1997 1996
MMI 2,5 mill 889.168 717.907
(Kilde: MMI)

- Norsk Gallup Institutt AS gikk jo med fem millioner i overskudd, satser dere på å ta dem igjen?



"forventet en omsetningsvekst i 1998"






Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA



Research International
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.