Rekordstor data-jamboree

Platekontrakt med BMG og arbeidsstasjon fra Silicon Graphics er blant premiene for de dyktigste datanerdene på Gathering 97. Arrangementet, som går av stabelen i Vikingskipet på Hamar 26. mars, blir tidenes største Gathering, og det forventes at 3.500 datafrelste vil dukke opp.

Gathering, som ble arrangert for første gang i 1992, har med årene vokst jevnt og trutt. I år regner arrangørene med 3.500 deltakere som er rekord i Gathering-sammenheng. Om dette skyldes de meget eksklusive premiene som loves ut til de dyktigste deltakerne er imidlertid usikkert. Imponerende er de ihvertfall: førstepremien i årets digitale musikk-konkurranse er en platekontrakt med BMG, mens beste VRML-produkt blir vinner av en splitter ny Silicon Graphics maskin av typen O2. At næringslivet har fattet interesse for arrangementet understrekes også av Accton Technology som sponser arrangementet med midler og tjenester for 1 million kroner. Accton skal blant annet sette opp nettverket som skal knytte de mer enn 2.500 computerne sammen og sørge for internetttilgang.

- Vi gjør dette for å markere oss overfor kommende bransjefolk. Dessuten er det en ildprøve for oss å knytte 2.500 maskiner i et nettverk, sier produktsjef i Accton Norge, Frank K. Heggem, til digi:data.

Flere jenter

Også jentene har begynt å fatte interesse for arrangementet. Dette avliver myten om at jenter ikke har interesse for data, mener arrangementsansvarlig Vegard Skjofstad.

- Det er gratis inngang for jenter, mens gutta må betale 300 kroner. Hittil har 250 jenter vist sin interesse, sier Skjofstad til digi:data. Skjofstad, som var en av ildskjelene som startet arrangementet, sier at det er langt flere jenter enn folk tror med interessert i emnet.

- Det snakkes stadig vekk om å lokke jenter inn på IT-studiene på Blindern. Hvorfor ikke heller opprette en ny institusjon her i mjøsområdet? Her finnes det en stor gruppe jenter med interesse for IT, sier Skjofstad, som mener at det snart er på tide å kutte ut gratisprivilegiene for det andre kjønn.

- Neste år må de sansynlighvis betale, sier Skjofstad, som også påpeker at det demografiske mønsteret blant deltakerne forøvrig er endret.

- Mens arrangementet tidligere hadde sterkest apell til aldersgruppen mellom 14 og 18 år, ser vi nå en tendens til at deltakerne er noe eldre. Under årets Gathering, ser jeg for meg at det er aldersgruppen mellom 16 og 20 år som vil være tyngdepunktet, sier Skjofstad som selv ikke tar betalt for jobben som arrangementsansvarlig.

- Jeg gjør dette først og fremst fordi det er gøy, avslutter han.

Til toppen