Rekordstor TV-guide kommer på nett

- Vi ser helt klart mulighetene på Internett, sier redaktør Rolf Lie i Schibsteds nye TV-magasin. De har bare ikke kommet så langt.

Denne helgen publiserer kvartetten Aftenposten, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende sitt nye TV-vedlegg i et rekordopplag på nesten 600.000 eksemplarer. TV-Magasinet skal konkurrere både med Vårt Lands Programbladet, Se & Hørs TV-sider og bladet TV/Film.

Mottakelsen i dagpressen har vært elendig, både med hensyn til satsingen på et lavbudsjett-magasin på tynt papir med blasse farger og at de fire store avisene kun satser på papir, ikke også på et digitalt medium. Det enorme opplaget og distribusjonen (les: dekningen) har nok vært en hovedårsak til dette.

Som et gratismedium satses det kun på annonseinntekter, og det er forventet en inntekt på mellom 50 og 80 millioner kroner i året når magasinet kommer skikkelig i gang. Det er uansett en viss sjanse for at både riksannonsører og annonsører rundt de største byene i Norge finner dette interessant.

I så måte kan det godt hende at magasinet like mye konkurrerer med storbyradio-konseptet til Radio 1 Norge.

Redaktør i TV-Magasinet - og administrerende direktør i utgiverselskapet TV-Bilaget AS - Rolf Lie, har ikke glemt at det finnes digitale medier:

- Vi har i første omgang satt full fokus på å komme på trykk. Vi mener vi kan leve på det enn så lenge. Neste skritt blir en eller annen form for nettkobling. Hver av avisene har sine nettutgaver. Det vil være fornuftig å utnytte disse og dårlig ressursbruk å opprette en femte nett-tjeneste, mener Lie.

Han opplyser om at de har mottatt flere tilbud fra aktører som er interessert i å selge dem teknisk systemer som kan håndtere en TV-guide.

- Det er klart det ligger usedvanlig mange muligheter i en TV-guide på Internett. Brukerne kan opprette en rekke profiler og kapasiteten er enorm, sier han.

Med Internetts inntreden på TV-skjermen og opprettelsen av elektroniske programguider (EPGer) i den nye digital-TV-verden, blir det viktig for aktørene i Schibsted-sfæren å posisjonere seg også her. Men på dét omådet vil nok ikke avisene først og fremst være pådriverne.

SOL har i samarbeid med Programbladet allerede gjort en test på TV-Guide med den eksisterende teknologien på nettet.

Telenor Nextel har i forbindelse med Internett på TV-boksen Teknema, som føres av importøren Dennis Bergstrøm, satt opp en enkel EPG-meny som TV-surferne møter som startbilde. Og TV-selskapene selv, først og fremst ved NRK og Canal Digital, har dannet sitt eget selskap Programguiden AS der de kan hoppe over forstyrrende mellomedd og lage et EPG-tilbud selv.

Til toppen