Rekordvekst i stillingsannonser

Papiraviser mister grepet på stillingsannonser som i stadig større grad kanaliseres til Internett.

Stadig flere søker nye jobber via nettstedene på Finn, Aetat, Stepstone og nå Monster som etablerte seg i Norge for noen få uker siden.

Annonsestatistikk utarbeidet av Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) og MBL Nettforum, viser at stillingsannonser på nett vokser mye raskere enn i avis. Mens annonsene i papiravisene nesten står stille, har jobbannonsering på Internett økt med hele 42 prosent hittil i år.

Bare i år er det omsatt for 40 millioner kroner i «stilling ledig» annonser på Internett. Til sammenligning er veksten for stillingsannonser i avis bare 4,9 prosent, målt i spaltemillimeter. Både i fjor og forfjor opplevde dette markedet en stor nedgang.

– Internett er den store vinneren når markedet for stillingsannonser nå er på full fart oppover igjen. Veksten gjenspeiler at bruken av nettet blir mer og mer allmenn, sier Odd-Erik Marthinsen i rekrutteringsfirmaet Personalhuset.

Forskyvningen i annonsemarkedet forklares også med at internett blir mer anvendelig.

– En CV ute på nettet kan lett endres underveis og elektroniske søknadsskjemaer kan effektivt sortere søkere etter kompetanse, sier Marthinsen til nyhetsbyrået Newswire.

Fortsatt legges det mest penger i annonsering i papiravisene. Selv om forspranget minker, utgjør dette markedet fremdeles 80 prosent av totalen, ifølge beregninger Aftenposten har gjort.

Marthinsen mener markedet for papirannonser vil bli mindre viktig.

– Avisannonsene får etter hvert en mindre viktig rolle i dette arbeidet. Pengene brukes mer effektivt ved å bruke ressurser på å lete aktivt etter rett personlighet og rette kvalifikasjoner for jobben, sier Marthinsen.

Aftenposten har nesten halvparten av markedet på papirannonsering. Nettets økende anvendelighet og popularitet har annonseaktøren tatt inn over seg for lenge siden. Aftenposten eier i dag 62 prosent av det populære annonsemarkedet finn.no.

Finn.no har hatt 21 prosent flere stillingsannonser hittil i år enn i samme periode i fjor, mens Aftenposten kan notere seg for fem prosents økning.

Odd-Erik Marthinsen i Personalhuset tror likevel at papirmarkedet til slutt vil bli sterkt redusert.

– Nettannonsene vil etter hvert utnytte nettets muligheter og bli mer interaktive i tiden fremover. I stillingsannonser kan man for eksempel klikke seg videre til videopresentasjoner av bedrift og stilling, spørreskjemaer for potensielle søkere, og andre kartleggingsverktøy, sier Marthinsen.

Til toppen