EBU-rådet er en av flere forklaringer på at NRK ikke har fått i gang nettsatsingen sin før nå. Men også NRKs ledelse har påtatt seg sitt ansvar.
- Heldigvis så har ledelsen [i NRK] tatt på seg ansvaret for at vi er sent ute, sa Rekve da NRK presenterte sin nye nettsatsing mandag ettermiddag.
- Hadde vi hatt en veldig offensiv og forutseende ledelse for fem år siden og tatt sjansen på dette da, hadde vi sikkert hatt en annen oppslutning enn i dag, konstaterte Rekve, og lovet en ny satsing fra og med nå.
NRK har som digitoday.no tidligere har skrevet tatt mål av seg til i løpet av halvannet år å skape landets best besøkte nettsted.
Les mer om NRKs nettsatsing:
NRK vil tilby oppdaterte nyhetsbilder hele døgnet
Det tror NRK en skal få til ved å knytte alle medarbeiderne til nettsatsingen. Og Rekve understreket også at NRK ikke starter nettsatsingen nå, den har foregått i fem år. Helt siden NRKs satsing på underholdningsprogrammet Rondo for 5-6 år siden har NRK vært med, men uten å gjøre noe spesielt ut av satsingen med unntak av spesielle begivenheter som Blånissene, to par omganger med valgsendinger og fotball-VM.
Nå skal NRKs egne kanaler også tas i bruk for å promotere nettsatsingen.
Med slike satsinger tror Rekve det er mulig med NRKs nyhetssatsing i front å bygge opp nettstedet til å gi et kontinuerlig nyhetstilfang og til å bli landets største, til tross for at NRK ikke er "first mover" innenfor sitt område i Norge.