Relanserer gratis Internett

Det lykkes ikke X-Stream Networks å skaffe seg fotfeste i Norge ved å gi bort gratis tellerskritt til sine internettkunder. Nå relanserer franskeide LibertySurf tjenesten på ny og lover helt gratis Internettsurf hver natt.

- Vil tilbyr gratis internettilknytning og ingen bindingstid, sier administrerende direktør i LibertySurf Norge, Christian Wilse. Han tror selskapets enkle modell både vil tiltrekke eksisterende abonnements- og gratiskunder fra etablerte ISP'er, men også noen av de 440.000 potensielle kundene ifølge selskapet som finnes i markedet men som ennå ikke har bestemt seg for hvilken leverandør de skal velge.

Torsdag presenterte Wilse satsingen i Norge sammen med nytilsatt markedssjef for den norske virksomheten Hanne Nordstrøm og skandinavisk sjef Thomas Ericsson, og presenterte samtidig selskapets ambisjon; å bli en av de tre store ISP'er i Skandinavia. Det første målet i Norge er et femsiffret antall kunder.

Selskapet starter forsiktig med en prøvekampanje i juni der selskapet gir bort ringetiden om natten og tar vanlig lokaltakst ellers i døgnet. På bakgrunn av den vil selskapet evaluere hvordan en vil legge opp fremtidige kampanjer. Om alt går etter planen vil full lansering skje tidlig i høst og selskapet har millionene klare for en større markedskampanje.

LibertySurf er en franskeid ISP som har lansert seg i seks europeiske land, sist Tyskland og Italia, og fra før i Frankrike, Storbritannia, Spania og Sverige.

Selskapet gikk på børs i Paris den 16. mars og gjennomførte blant annet en IPO som skaffet selskapet 3,4 milliarder euro, eller nesten 30 milliarder kroner. Dette er penger som skal brukes for å eksportere konseptet til andre europeiske land foruten å bygge ut eksisterende virksomhet.

Nå kommer Norge med noe selskapet håper skal bidra til å øke kundemassen fra vel 1,6 millioner brukere i dag. Selskapet kjøpte ved årsskiftet britiske X-Stream Networks som lanserte en lignende gratistjeneste i Norge i fjor i samarbeid med Domino.

Wilse sier at selskapet ikke etterlater seg særlig mange kunder i Norge, men har fortsatt tro på at konseptet vil fungere.

- Da kom det bare et par briter som signerte avtaler og dro igjen. Nå er vi her med eget kontor, egne medarbeidere, solide eiere og ambisjoner om å bli og vokse. Vi er ingen børsboble, sier han. Selskapet er seks ansatte i dag men vil bli større.

- Vi satser på Norge og Sverige først og fremst fordi landene er lengre framme i bruken av Internett, og vi håper å kunne høste erfaringer vi kan ta med til andre markeder.

Inkludert i internettilbudet til selskapet er ubegrenset antall e-postadresser, 50 MB hjemmesideområde, fax, e-post og voicemail.

I likhet med X-Stream vil LibertySurf selge reklameplass for å finansiere gratis ringetid om natta, noe som styres ved en egen nettleser som kundene må bruke.

Til toppen