FORBRUKERTEKNOLOGI

Relevant reklame skal erobre lyd og film

Mer tilfredsstillende tjenester for søk i lyd- og videosnutter åpner for relevant reklame.

Blinkx
Blinkx
14. sep. 2006 - 10:36

Søkegiganten Google tjener mesteparten av sine penger gjennom sitt online reklamesystem, Google Adwords. Det er et system der annonsørene betaler per klikk på annonsene som vises. Systemet avgjør hvilke annonser som skal vises ved å se gjennom nettsidens tekst for å finne søkeord som noen har betalt for.

Denne reklamekanalen har blitt umåtelig populær og har gjort Google til et gigantselskap på rekordtid. Kappløpet om å oppnå en tilsvarende løsning for lyd nå er i full gang og har blitt intensivert kraftig i det siste som en følge av den økende populæriteten til podcasting og til videonettsteder som Youtube.

I dag kjøres det lite reklame på lyd- og videosnutter, men det er et marked i sterk vekst. For å få mest mulig ut av slike reklamer og for å kunne treffe målgruppen uten å måtte vise reklame til mange som ikke er interessert i det aktuelle produktet, er det nødvendig å kunne koble sammen relevant reklame og innhold.

Relativt nystartede selskaper som Podzinger, TVEyes og Blinkx, angriper dette problemet ved å bruke stemmegjenkjenningsprogramvare for å hente ut ordene som uttales i lyd- og videosnutter. Dermed kan de bruke etterhvert velkjente metoder for å koble disse ordene opp mot annonsørene som ønsker å vise sin reklame i tilknyttning til disse ordene.

Alle som har prøvd stemmegjenkjenningsprogrammer, vet at det er store problemer tilknyttet gjenkjenningen. Forskjellige dialekter, talehastighet, bakgrunnsstøy, stemmeleie og folk som snakker i munnen på hverandre er bare noen av de mange utfordringene slike programmer møter. På toppen av det kan det også være aktuellt å hente ut ordene fra et lydspor der noen synger en sang. For oss som ikke har engelsk som vårt morsmål, vil det også by på en utfordring å få teknologien tilpasset vårt språk.

Under gode forhold klarer programvaren å hente opp et sted mellom 95 og 99 prosent av ordene. Det kan høres ut som et velfungerende system, men ved 95 prosent vil hvert tyvende ord være feil. Det blir fort mye når man samler sammen nok tale til å fylle en side med tekst.

Suranga Chandratillake er gründer og sjefsteknolog i Blinkx. De tilbyr sin søketeknologi til blant annet den amerikanske nyhetskanalen Fox' nettside, Foxnews.com. Chandratillake sier til Wall Street Journal at nøyaktigheten varierer fra cirka 60 prosent for amatørvideoer til nesten 100 prosent for profesjonelle produksjoner med erfarne nyhetsopplesere.

Selv om det kan høres veldig lavt ut med 60 prosent og 95 prosent ikke nødvendigvis er godt nok for å få en avskrift av en samtale, så er ikke det nødvendigvis et problem for denne typen tjenester. Å koble relevante annonser krever ikke mer enn å hente ut noen aktuelle søkeord.

Utfordringen blir selvsagt å hente ut de relevante, men selv om systemet ikke alltid klarer det, så vil det fortsatt være et stort skritt fremover sammenlignet med dagens TV-reklamer.

Søketjenestene fra Google og de andre store innen dette markedet, gir deg allerede i dag muligheten til å søke etter lyd og video basert på tekst. De jukser imidlertid litt og bruker isteden tagger, stikkord, som noen har brukt til å beskrive innholdet. Det fungerer til tider OK, men er lite dekkende for en full lengde spillefilm eller for en lengre podcast der flere emner taes opp.

- Audio og video har hvert et tomrom som ikke kan oppdages av de tradisjonelle søkemotorene, sier Alex Laats, administrerende direktør i Podzinger, til Wall Street Journal.

Podzinger indekserer i overkant av 300.000 podcasts, noe de mener tilsvarer cirka 30 til 60 prosent av alle podcasts på nettet.

Et annet selskap som ligger langt fremme i dette markedet er TVEyes. De lager programvare som lar brukerne hoppe rett til der et ord blir uttalt i en video eller i en podcast. Programvaren åpner også for å analysere reklamesnutter for å hente ut ord som er relevante for en brukers søk. Ifølge Wall Street Journal skal AOL være i ferd med å teste ut løsningen.

TVEyes programmet Podscope ser kontinuerlig 30 sekunder fremover i videoen som brukeren ser på. Så putter den inn en relevant klikkbar annonse under videovisningen, uten å forstyrre filmvisningen.

Podzinger
Podzinger

Her ser vi et skjermbilde der det har blitt gjort et søk etter "Windows Vista" i podcasts som indekseres av Podzinger. På resultatsiden vises de aktuelle podcastene med et et tidspunkter for når "Windows Vista" har blitt nevnt. Dermed kan de bruke Googles annonsesystem på høyre side for å vise relevant reklame fordi Google Adsense får en tekst å forholde seg til.

TVEyes
TVEyes

Her ser vi et skjermbilde fra TVEyes løsningen etter å ha søkt etter nyhetsinnslag der iTunes har blitt nevnt.

Blinkx
Blinkx

På Blinkx.com får vi opp en liste over videosnutter hvor Wikipedia har blitt nevnt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.