Resident Evil - spillskrekk blir skrekkfilm

Spillet Resident Evil skal gjøre den vanskelige overgangen fra spill til film. Det er en skummel overgang, men ikke så skummel som filmen skal være.

Resident Evil har skremt vettet av millioner av spillere, og nå skal det samme skje på kino, håper filmselskapet. Spillet er blitt til film, og de håper at en Milla Jovovich i boots og miniskjørt skal kunne måle seg med Angelina Jolies råtass-fremstilling av Lara Croft - i en annen film som er basert på et dataspill.

Filmen har premiere i USA i dag, og produsentene kan bare håpe den har suksess av typen Tomb Raider hadde, heller enn å bli en flopp som Final Fantasy-filmen.

Tomb Raider ble laget for 81 millioner dollar, og dro inn over 131 millioner dollar bare i USA.

Final Fantasy på sin side kostet 137 millioner greenbacks, men dro ikke inn mer enn 32 millioner i USA - til tross for at den er ansett for å være en av de mest avanserte animasjonsfilmene noensinne, ifølge Reuters.

Regissør Paul W. S. Andersson har i hvert fall opparbeidet seg nok kjennskap til spillet til at han kan beholde noen av de elementene som gjorde at folk gikk bananas på gåsehud-kick foran skjermen: - Jeg tror jeg mistet noe sånt som tre måneder av livet mitt på å spille Resident Evil. Det hjelper godt å ha et team med spill-fans som lager filmen, sier Anderson til nyhetsbyrået.

Spillet, som har kommet i fire utgaver, har solgt 18 millioner enheter over hele verden. digi.nos spillkonsulenter refererer gjerne til Resident Evil som "dritskummelt" eller "dritbra", og har ved flere anledninger snudd ryggen til viktige sosiale tilstelninger for å sitte ensomme foran skjermen og skjelve.

Så får man se om filmen blir noe å frykte.

Skjermbilder fra filmen kan beskues på tyske More Magazin, og traileren er tilgjengelig på Apples Quicktime-nettsted"

Til toppen