Resultatet som ventet, men lavere marginer i sikte

Tandbergs tredje kvartalsresultat er som ventet, men omsetningen påvirkes av en fordelaktig dollar. Selskapet lanserer et nytt produkt rettet mot forbrukermarkedet.

Tandberg som er en av verdens ledende selskaper innen videokonferanseløsninger, la frem regnskapstall for tredje kvartal etter børs går.
Selskapet oppnådde en omsetning i tredje kvartal på 220,4 mill NOK som tilsvarer en vekst på 43 prosent i forhold til 3Q99 (154 mill NOK). Omsetningsveksten skyldes en kombinasjon av nye produkter, økt softwaresalg og en fordelaktig dollar Selskapet økte salget i Europa med 72 prosent (Q3.00/Q3.99) til 63,1 mill NOK, mens økningen i USA var 30 prosent til 149,6 mill NOK.

Finansdirektør Terje Rogne opplyste på en presentasjon i forbindelse med resultafremleggelsen, at selskapet har opprettholdt sine markedsandeler på 9-10 prosent i USA, og oppgir at salget av videokonferanse enheter i tredje kvartal var 1.750, en økning på 50 enheter fra foregående kvartal.

Selskapet lanserte nye "high end" produkter tidligere i år og gjenoomsnittsprisen har økte til 112.000 kroner pr enhet i tredje kvartal fra 108.000 kroner pr enhet i andre kvartal.

Selskapet har frem til i dag hatt fokus på "high end" segmentet, hvor de har inngått to meget viktige kontrakter med amerikanske myndigheter det siste kvartalet, men selskapet vil fremover rette seg inn mot "low end" segmentet. Selskapet forventer at gjennomsnittsprisen vil synke fra dagens nivå på 112.000 kroner pr enhet når selskapet lanserer Tandberg 500, en set-top enhet med gode tekniske løsninger rettet mot mindre møterom. Med dette volumproduktet som får en utsalgspris i underkant av 50.000 kroner, gjør selskapet inntog i forbrukermarkedet, hvor amerikanske Polycom fra før har en meget sterk markedsposisjon. Tandberg 500 komplementere produktporteføljen til selskapet, som Terje Rogne betegner som verdens beste.

I tillegg lanserte selskapet nye softwarefunksjoner som vil ytterligere styrke deres posisjon i high-end markedet. Selskapet er nå i stand til å kjøre videokonferanse over IP (internett) og ISDN . Fortsatt overføres 90 prosent av alle videokonferanser over ISDN-nettet.

Selskapet har vurdert flere oppkjøpskandidater, men selskapet har pr i dag ikke funnet det forsvarlig å gjennomføre nye oppkjøp. Selskapet har en sterk finansiell balanse som gjør at de har en frihet til handle raskt, hvis en mulighet skulle oppstå.. Selskapet har en egenkapitalgrad på 86 prosent.

Videokonferanseløsninger er fortsatt lite utbredt og som gjør at de store globale elektronikkselskapene fortsatt ikke har valgt å etablere seg. Ca. 65.000 enheter ble solgt globalt i 1999. Tandberg har en markedsandel på 9-10 prosent målt i antall enheter og ca 17 prosent målt i verdi, som gir en posisjon som nummer to i verden etter amerikanske Polycom. Veksten er størst innen "set top segmentet" hvor Polycom sålangt har en dominerende posisjon, mens Tandberg sin største andel ligger fortsatt i "high end" segmentet, hvor selskapet oppnår høye marginer. Disse to konkurrentene har til sammen rundt regnet 30 prosent av markedet. Av andre konkurrenter kan vi nevne Picturetel, Vtel, Sony og Phillips.

Tandberg faller på resultatet og er sist omsatt på kurs 228. For å følge den videre utviklingen av aksjen klikk her.

Artikkelen er publisert i sin helhet på Aksjeforum.com.










Til toppen