Retail therapy med MobilHandel

Jeg noterer det ned slik det skjedde. Fra jeg mottok alt materiell til min første MobilHandel fra Telenor. Jeg hadde lest reklame for MobilHandel i ukepressen. Jeg skulle få tilsendt et nytt simkort, som skulle forvandle mobiltelefonen min til en digital lommebok.

Jeg kan ikke for det, og selv om jeg ikke trenger noe av det, fristet tilbudene fra MobilHandelTM.

Jeg skulle få lov til å kjøpe brus, kinobiletter, blomster, bilvask, billetter til flybussen og kanskje rosinen i pølsa: å betale parkering fra mobiltelefonen! Jeg var helt ellevill inne i meg. Jeg var spent og nervøs da jeg sto i kø på Grünerløkka postkontor for å hente aktiveringskoden - koden som skulle aktivere min handleglede og med enkle tastetrykk skulle jeg nå få mulighet til handle uansett hvor jeg var - "shopping for mental health". Rett fra lomma!

Jeg skyndte meg hjem og forsiktig snittet opp den lille konvolutten som innholdt:
PIN 1: 8473
PUK 1: 29857322
PIN 2: 7643
PUK 2: 32987432
(for ordens skyld: alt over er lissom-tall)

...og den store konvolutten som innholdt bruksanvisningen.

Etter å lest bruksanvisningen satt jeg med en følelse at jeg manglet noe. Bruksanvsiningen refererte stadig vekk til en "aktiveringskode". Jeg kunne ikke finne en aktiveringskode men kun PIN og PUK, som jeg til gjengjeld hadde mange varianter av.

Jeg bestemte meg for å ringe Telenor Mobil 24-timers service på 09000.

Som vanlig var Telenor veldig hyggelig å prate med. Jeg ble på en fin måte fortalt at jeg bare måtte smøre meg med tålmodighet, fordi aktiveringskoden ble sendt til meg separat i posten, og at jeg kunne vente den om et par dager.

Etter å ha ventet akkurat et par dager kom aktiveringskoden i posten, som konsulenten hos Telenor hadde sagt - jeg må si de kan sakene sine der nede. Jeg fant raskt frem bruksanvisningen. Jeg var ikke så rent lite spent nå. Jeg begynte med å taste inn PIN-koden til det nye kortet, og bruksanvisningen kunne da avsløre at jeg ville motta 1-4 tekstmeldinger med teksten: "SIM Update Successful".

Bruksanvisningen var litt forsiktig med å anslå hvor raskt disse tekstmeldingene ville komme, men hentydet at dette ville "skjegå umiddelbartganske raskt", men at jeg kanskje måtte måtte vente en dag eller to.

Jeg ventet en dag eller to, men jeg mottok aldri noen tekstmeldinger.

Jeg ventet en uke.

Jeg ventet en uke til.

Så ringte jeg en søndag Telenor Mobils 24-timers-service på 09000.

Konsulenten fra Telenor var vennlig og hjelpsom som vanlig selv om det var søndag og klokken ennå ikke hadde ringt inn til kirketid. "Du vil få fire tekstmeldinger i morgen" sa konsulenten. Og ganske riktig. Tidlig neste morgen kom tekstmeldingene jeg hadde ventet på, med teksten: "SIM Update Successful". Jeg må si de er flinke til å ordne opp der nede - selv på hviledager!

Neste skritt på veien var å velge "Sign-PIN" fra Telenor-menyen, som hadde lagt seg inn på telefonen min i følge med det nye SIM-kortet. Etter noen sekunder kom det opp en melding på telefonen min som sa: "Skriv inn din aktiveringskode". Det var litt vanskelig, fordi den var på 12 siffer. Jeg tror ikke jeg klarte det helt med en gang. Jeg stadig fikk feilmeldingen: "Feil S36" eller "Feil aktiveringskode - prøv på nytt". Etter å ha skrudd telefonen av og på en rekke ganger, og etter at den selv hadde skrudd seg av og på en rekke ganger, fikk jeg det endelig til.

Nå var det var på tide å taste inn ny Sign-PIN. Koden mått være på mellom 4-8 siffer. Jeg fant på en lur kode, som jeg tastet inn og fikk beskjed om å bekrefte denne. Da jeg var ferdig med denne sekvensen, fikk jeg en hyggelig beskjed om at Sign-PIN var endret. Jeg fikk deretter beskjed om å logge meg på med ny sign-PIN. Jeg tastet inn min nye Sign-PIN og trykket OK. Telefonen returnerte: "Godkjent. Du kan nå ta i bruk tjenesten".

Bra, tenkte jeg - dette gikk jo glitrende. Jeg gikk inn på menyen på telefonen min og valgte "Sign-PIN" fra Telenor menyen. Skjermen ble gul og deretter kom skriften: "Ingen aktivering ble funnet - vennligst kontakt kundeservice". Det var lørdag kveld, men jeg tok sjanse på å ringe likevel. Jeg fikk en smørblid konsulent på linjen. Jeg fortalte om problemet mitt. "Jeg lager en "sak" på dette, og logger den. Du vil høre fra oss så snart vi har tid til å se på saken."

Det er mandag, og jeg venter på telefon fra MobilHandelTM-avdelingen hos Telenor.

Onsdag nå. Følgende beskjed var lagt igjen på svarer`n: "Hei, det er Tale fra Telenor datasupport. Jeg kan ikke finne en feil, men du kan prøve å endre PIN-kode under PIN-menyen. Hvis dette ikke hjelper må det være en feil på abonnementet".

Jeg ringer Telenor. Jeg får Tale på tråden. Jeg utfører sirlig anvisningene fra Tale. Ingenting hjelper. Jeg får deretter spørsmål om hvilken telefonmodell jeg har.

- Siemens SL 45, svarer jeg.

- Et lite øyeblikk sier Tale.

Det går noen minutter. Jeg tenker på at det kanskje er en alvorlig feil på abonnementet mitt. Jeg prøver å se for meg hvor feilen er i abonnementet. Kanskje er det løs ledning, eller kanskje det er en setning som ikke er fullført på abonnement på en av Telenor sine datamaskiner?

- Er du der fremdeles?

Tale er tilbake. Tale forteller meg at de har hatt problemer med Siemens og Nokia telefoner når det gjelder MobilHandelTM. Kunne jeg prøve SIM-kortet på en annen telefon? Jeg har en Nokia 3310, vil det gå, undrer jeg spent.

- Et lite øyeblikk, sier Tale igjen.

Det er bare meg og røret tilbake - vi venter.

- Ja, det skal gå med Nokia 3310!

Jeg flytter SIM-brikken over til den andre telefonen. Jeg får samme feilmelding: "Ingen aktivering ble funnet - vennligst kontakt kundeservice".

I dag er det torsdag og jeg har igjen ringt Telenor mobil. De har igjen logget feilen min, og har lovt at de skal ringe tilbake i morgen fredag, omtrent når du leser dette.

Jeg ønsket meg ikke stort, bare muligheten til å kjøpe en liten brus rett fra mobilen - foreløpig ser det ut til at jeg får jeg benytte meg av "Brustadbua" rundt hjørnet, som også fører bilshampo!

Til toppen