Rettsløse tilstander ved digital nedlasting

Forbrukere vil være uten forbrukerrettigheter ved kjøp av digitalt innhold via nedlasting.

Forbrukerrådet lanserte tidligere i år åtte ufravikelige rettigheter som vil gjøre det enklere å være digital forbruker. Formålet med rettighetene er å gi klare og rimelige rettigheter som den vanlige forbrukeren kan forholde seg til.

Men verken justisministeren eller flertallet på Stortinget ønsker at kjøp av digitalt innhold via nedlasting skal omfattes av forbrukerkjøpsloven.

Det kommer frem i justiskomiteens innstilling til revidering av forbrukerkjøpsloven.

- Det er i dag et etablert marked for kjøp av digitalt innhold via nedlasting. Og dette markedet har et opplagt behov for lover og regler som beskytter forbrukerne. Det holder ikke å skyve disse spørsmålene ut i fremtiden, eller over til EU, sier seniorrådgiver Torgeir Waterhouse i Forbrukerrådet.

Konsekvensen av innstillingen er man er beskyttet av lovverket hvis man kjøper cd-en i en nettbutikk, men ubeskyttet hvis man kjøper det samme innholdet fra butikken via nedlasting. Det vil si at dersom det er feil på CD-en du kjøper, har du krav på ny. Laster du ned samme musikken fra en nettbutikk, er du avhengig av nettbutikkens velvilje for å få erstatning, eller en ny musikkfil.

- Etablering av gode forbrukerrettigheter i det nye informasjonssamfunnet er en prioritert oppgave for Forbrukerrådet – og burde være det for regjeringen også, sier Torgeir Waterhouse.

- Denne saken handler kun om likebehandling av kjøp gjort på den tradisjonelle markedsplassen og kjøp på den nye digitale markedsplassen. Dette er nødvendig for et velfungerende digitalt samfunn, sier Torgeir Waterhouse.

De manglende forbrukerrettighetene gjør at selgere kan fylle tomrommet med egne avtalevilkår. Avtaler som går svært langt i selgers favør. Det betyr at forbrukere ofte må akseptere en rekke urimelige bestemmelser. Det er også et problem at butikkene stadig endrer avtalene, og at avtalene varierer mellom de ulike butikkene.

- Når vi i tillegg har en svært uklar åndsverklov, og få vet hva som faktisk ligger i avtalen og teknologien, er det ingen tvil om at det å være forbruker i dagens digitale samfunn er svært vanskelig, sier Torgeir Waterhouse.

Til toppen