Revolusjonerende grafikkprogram

Alias|Wavefronts nye applikasjon for visuelle effekter og karakteranimasjon, Maya, er spesielt beregnet for designere innen film, video, dataspill og Web. Maya ble onsdag lansert i Norge.

Maya ble første gang vist ved SIGGRAPH 95, en årlig utstillings- og konferansemesse med spesiell vekt på datagrafikk. Alice Stifter, skandinavisk salgssjef for Alias|Wavefront forteller under presentasjonen at det har tatt selskapet og dets omtrent 50 utviklingspartnere fire år å utvikle Maya.

- Det har tatt lang tid fordi vi har satt høye standarder og har ønsket å prøve ut programvaren skikkelig før den ble lagt ut for salg.

Stifter hevder at Maya er det kraftigste systemet som finnes for 3D karakteranimasjon og visuelle effekter. Mark Gallagher, Alias|Wavefronts markedssjef for Europa, forteller at man under utviklingen hadde tre ting for øye: Ytelse, fleksibilitet og produktivitet.

Med ytelse mener Gallagher både raskere grafikk, men også algoritmer for å utnytte datamaskinene til det fulle, ikke minst når man opererer med begrensede ressurser som CPU-kapasitet og båndbredde.

Maya er også laget for å være så fleksibelt å arbeide med som mulig. Gallagher trekker spesielt fram at man nærmest kan skreddersy det grafiske brukergrensesnittet etter ønske. Mange av menyene finnes både i form av såkalte rullegardiner og som pop-up-menyer hvor på skjermen man måtte ønske.

Men mye tyder på at det meste av arbeidet er lagt i å gjøre produktiviteten best mulig.

Ole Martin, grafikkdesigner ved Animagisk, er en av de få i Norge som allerede har prøvd Maya. Han jobbet tidligere med programmet PowerAnimator, forløperen til Maya. Han forteller at den viktigste nyheten med Maya er at jobben kan gjøres raskere.

- Man kan ha kunden tilstede under animeringsprosessen. Tidligere måtte man jobbe i flere dager for å lage alternative presentasjoner for kunden. Nå kan presentasjonene lages i sanntid.

En av de grunnleggende delene i Maya er MEL (Maya Embedded Language). Dette er et omfattende skript- og kommandospråk som brukerne kan utnytte for å utvide systemets muligheter til å møte spesifikke produksjonsbehov. Skriptene kan være alt fra små makroer til komplekse programmer.

I tillegg lar OpenMaya C++ API-en programmerere utvide de innebygde egenskapene i Maya gjennom et kraftig programmeringsgrensesnitt.

Det finnes foreløpig å få kjøpt tre ekstra moduler til Maya, som gir programmet enda flere egenskaper.

Maya F/XTM integrerer dynamikk for myke materialer, partikkeldynamikk og partikkelrendering som gir mer avanserte effekter og mer realistiske karakteranimasjoner, eller digitale dokker, som Alias|Wavefront kaller det.

Maya PowerModeler er et sett med modelleringsverktøy som gir animatører bedre presisjon i forbindelse med fremstilling av naturlige miljøer hvor overholdelse av av spesifikke verdier er kritiske.

Maya Artisan er et nytt modellerings- og animasjonsverktøy med et grensesnitt som ifølge Alias|Wavefront gir brukerne noe av den samme kreative kontrollen og intuitiviteten som tradisjonelle kunstneres pensler og skulptureringsverktøy.

Blant Active|Wavefronts kunder finner man blant annet CNN, NBC, Walt Disney, Electronic Arts og Dream Quest Images. Sistnevnte har stått for de visuelle effektene i filmer som The Abyss og The Mask.

Maya og de tre tilleggsmodulene vil bli klare for levering mot slutten av mars.

Alias|Wavefront er et datterselskap av Silicon Graphics og Maya kan kun brukes på SGI-maskiner. Systemkravene er en maskin med R4000 prosessor eller bedre, 24-bit grafikk, 128 MB RAM og IRIX 6.2 eller høyere. Det er også anbefalt at grafikken har innebygget støtte for OpenGL.

Trond Bakke, administrerende direktør ved Provideo Norge, forteller at prisen i Norge for en pakke med Maya, de tre ekstra modulene og ett års brukerstøtte nå koster 39.000 dollar. Dette er et tilbud som varer fram til slutten av juni. Da stiger prisen til 50.600 dollar. Provideo er distributør av Maya i Norge.

Til toppen