Revolusjonerende lydsystem

Lydsystemet bygger på et samarbeid mellom Stanford University og Yamaha. Dette skal kunne produsere lyd som praktisk talt ikke kan skjelnes fra lyden av naturlige instrumenter.

Stanford University og Yamaha annonserte i går et samarbeid om å patentere "dubbed Sondius-XG", som teknologien kalles. Lydene produseres ved hjelp av elektronisk syntetisering.

Katherine Ku, direktør ved kontoret for teknologilisensering ved Stanford, sier til Nando at teknologien er basert på fysisk modellering av lydproduksjon, noe som kan gi mer realistiske lyder og som lar brukerne skape sine egne fantasi-instrumenter.

-Jeg håper det en dag vil bli mulig å spørre sine barn, "Har du øvd på datamaskinen din idag?", sier Ku. Hun legger til at folk vil kunne lage virtuelle instrumenter som for eksempel en tre meter lang klarinett eller en fløyte med diameter på en halv meter.

Det er til sammen tatt ut mer enn 400 patenter på teknologien som tidligere ble markedsført under navnene Sondius og Virtual Acoustic (VA).

Et Silicon Valley-basert firma, Staccato Systems, vil være det første eksterne firmaet som får lisens til å lage produkter basert på teknologien. Staccato vil i begynnelsen konsentrere seg om å utvikle software til Macintosh-maskiner og windowsbaserte PC-er.

Det hevdes fra Stanford og Yamaha at teknologien kan brukes sammen med en lang rekke produkter, inkludert virkelige instrumenter, karaokeutstyr, PC-er og dataspill.

Yamaha sier at de allerede har begynt å bruke teknologien og vil markedetsføre den under Sondius-XG varemerket. Ifølge Ku vil andre produkter basert på teknologien bli tilgjengelige innen ett år.

- I Yamaha vet vi at lyd ikke bare er viktig, den er essesiell, sier en av lederne i selskapet, Masatada Wachi, til Nando. Han poengterer at lyd ofte er avgjørende for å beskrive stemningen i film og andre former for underholdning.

Samarbeidet mellom Stanford og Yamaha skriver seg så langt tilbake som til 1975, da Stanford ga Yamaha en lisens for Frequency Modulation (FM) syntese. Yamaha har siden utvidet teknologien til bruk i sin første fullt digitale synthesizer.

Senere utvikling av databrikker for lydgenerering som utnytter FM-syntesen har ført til at den er blitt en standard for reproduksjon av lyd i personlige datamaskiner.

Til toppen