RFID-bransjen tier om sine problemer

IT-bransjen overdriver sterkt hva de små RFID-brikkene kan gjøre og tier stille om tekniske problemene, hevder Gartner.

RFID, de små trådløse ID-brikkene, skal automatisere verdens logistikk og varehandel. Vi vil spare enorme summer og blant annet få skape kasseløse supermarkeder. Det lover IT-bransjen. Synd at det ikke stemmer, sier analyseselskapet Gartner.

Under en presentasjon på Gartners europeiske toppmøte i Barcelona i går, langet Gartners RFID-spesialist Jeff Woods ut mot RFID-bransjen. Woods fremlegger harde påstander om hvordan RFID-bransjen overdriver om teknikk og priser, noe som skaper helt urealistiske kundeplaner.

Woods har snakket med veldig mange av dem som har enten vurderer, tester eller allerede har gjennomført prosjekter der man merker utstyr, varer eller folk med trådløse ID-brikker, blant annet Wal-Mart og Pentagon. Woods leverer en knallhard dom overfor leverandørene av RFID-brikker og utstyr.

– Ikke planlegg RFID-prosjekter ut i fra at prisen på brikkene skal falle noe særlig. RFID-brikken til fem cent er en myte. En så lav pris ville gjøre at brikkene kan settes på vanlige varer, men prisene faller ikke. Bransjen spådde at brikkene skulle koste 5 cent i 2000, men brikkene koster fremdeles 40-50 cent nå i 2005, påpeker Woods.

Patentrettigheter og produksjonsteknikk som ikke er perfekt (lav yield) gjør at vi kanskje kan få se brikker til ned mot 20 cent i løpet av noen år, men ikke mindre enn det.

Woods påpeker at det største problemet med RFID er at brikkene og teknologien er langt fra perfekt – man får ikke lest alle brikkene:

– Sender du en pall med 20-30 RFID-merkede varer forbi en leser, forteller prosjektledere oss at bare 70-80 prosent blir lest. Vet du hvor mange brikker som er til stede, får du sjekket dem, men du klarer ikke å telle et ukjent antall varer på en pall, forteller Woods.

Årsaken er rett og slett radioteknikken. Systemene klarer ikke å sortere fra hverandre alle ID-nummerne RFID-brikkene sender tilbake når det er mange av dem. I tillegg skaper gjenstander og omgivelser med metall eller væske problemer.

Gartner-analytikeren går videre og påpeker to andre problemer RFID-prosjekter har avslørt.

– Brikkene slår fort feil og dør. 30 prosent feiler over tid og har du RFID-brikker i flere etasjer over hverandre får du også fort problemer med å lese og skille brikkene fra hverandre.

Woods påpeker også at det er mange ulike RFID-standarder. Snart kommer G2-standarden som skal forbedre lesning av mange brikker samtidig. Gartner advarer derfor kunder som nå kjøper RFID-utstyr at de nesten helt garantert må bytte det i løpet av noen år. Det kan ikke oppgraderes til G2 slik leverandørene hevder, mener Gartner.

Gartner påpeker også at RFID-aktørene har fokusert feil: Det er ikke i velorganiserte lagerhus RFID egner seg best. Der fungerer strekkoder godt. RFID er for situasjoner der organisasjonene ikke har kontroll over alle personer og enheter RFID egner seg best. Butikker og sykehus er to eksempler der mange varer og mye utstyr ofte flyttes uten sentralisert kontroll – en såkalt kaos-situasjon.

Woods mener at bedrifter ikke må la seg lure av RFID-prosjektet til Wal-Mart, verdens største butikkjede. Wal-Mart har skalafordeler de færreste andre har, påpeker Woods.

Han mener også at RFID-prosjekter undervurderer belastningene radiobrikkene legger på dagens IT-systemer. At hver brikke har en unik ID 10-20 dobler lagringskravene. Nettopp for å få eksponert disse utfordringene må man kjøre en pilot i et omfattende omfang.

– RFID er dyrt og ikke noe for dem som er redd for å ta en risiko, er konklusjonen til Woods.

Til toppen