De nye Blackberry-mobilene har alle berøringsskjerm og det nye Blackberry OS 7. Fra venstre: Torch 9850/9860, Torch 9810 og Bold 9900/9930.

RIM slår til med fem nye Blackberry

Berøringsskjerm og oppdatert OS, også til de klassiske variantene med tastatur.

Research In Motion (RIM) slo til i går med det de kaller sin «største globale lansering noensinne»: Fem nye avanserte mobiltelefoner («smartphones»), alle med berøringsskjerm og det helt nye oppdaterte operativsystemet Blackberry 7 OS.

Det kan ennå ta noen uker før nyhetene når butikkene. Lanseringen omfatter over 500 sertifiseringsprogram hos mer enn 220 operatører.

To av de nye modellene er av typen «Bold» (nyhetene bærer betegnelsene 9900 og 9930), det vil si den klassiske Blackberry med fast tastatur under en 2,8 tommers skjerm.

Torch 9810 har en 3,2 tommers skjerm og skyvetastatur, mens Torch 9850 og 9860 har 3,7 tommers skjerm og kun virtuelt tastatur.

RIM framhever økt surfehastighet som den største forbedringen fra mobiltelefoner basert med den forrige utgaven av operativsystemet, det vil si Blackberry 6. Forbedringene skyldes ikke bare et heftigere operativsystem og en prosessor i 1,2 GHz, men også en patentert teknologi for 24 biters grafikk, «BlackBerry Liquid Graphics», og en egen grafikkprosessor i apparatene.

En annen egenskap som RIM vektlegger i kunngjøringen er applikasjonen Wikitude Augmented Reality. Funksjonen beskrives slik:

Via et kamera, en GPS og et kompass som kobles til informasjon på Internett, kan brukerne oppleve verdenen rundt dem på en helt ny måte. Brukerne av BBM (BlackBerry Messenger) kan panorere 360 grader med mobilen for å finne kontakter og andre BBM-brukere som kjører appen. Man kan velge blant flere enn 150 millioner plasser, og interagere med innhold fra 1000 innholdsleverandører eller «verdenen» helt gratis.

Av øvrige applikasjoner kan nevnes en oppdatert «Social Feeds» og «Balance» som lar brukeren benytte mobilen til private formål uten å bryte med arbeidsgiverens regler for kommunikasjonssikkerhet.

De første reaksjonene på lanseringen kan beskrives som en form for betinget skepsis.

Blackberry er ikke lenger «in», og RIM rammes følgelig av den nye trenden BYO («bring your own») der ansatte fristilles i valg av mobiltelefon. (Se artikkelen Eget utstyr er best på jobb.)

Markedsandelen synker – se Android har erobret halve markedet – og utsiktene er ikke spesielt lyse. Cnet News siterer en NPD-undersøkelse der respondentene oppgir hvilken smartmobil de har tenkt å kjøpe neste gang. Bare 8 prosent svarer Blackberry. Det er fire prosentpoeng lavere enn RIMs nåværende markedsandel.

Sviktende salg er alltid kritisk for et teknologiselskap. Fallende omsetning betyr dårligere råd til å utvikle nye og bedre produkter, og troverdigheten i markedet svekkes ytterligere av medfølgende intern uro. I RIM er det tegn til opprør blant både ansatte og aksjonærer.

Den «største Blackberry-lanseringen noensinne» er et forsøk på å snu denne utviklingen. RIM etterkommer advarselen fra analyseselskapet Canalys om at selskapet må komme med vesentlige nyheter, hvorav Blackberry 7 OS i god tid før jul. Det teller selvfølgelig positivt. På den andre siden er RIM inne i en overgangsfase fra Blackberry OS til QNX, operativsystemet som driver nettbrettet Playbook.

RIM har lovet å levere QNX-baserte mobiltelefoner innen et års tid, og det kan selvfølgelig friste potensielle kunder til å vente, på samme måte som HTCs avanserte Windows 6.5-mobil HD2 ble oversett selv om den var teknologisk helt overlegen i forhold til alle konkurrenter da den ble lansert høsten 2009, på grunn av hypen rundt det kommende Windows Phone 7.

En siste negativ faktor er at RIMs arbeid med QNX betraktes som ikke helt overbevisende, basert på erfaringene med Playbook. Det styrker argumentet om at det er uklokt å haste seg til en mobiltelefonutgave av QNX, men det øker selv lojale kunders fristelse til å prøve noe annet.

Til toppen