Rimi-Hagen lurer deg på Internett

Hakon Gruppen har tatt i bruk metoder fra den amerikanske pornobransjen for å tiltrekke seg Internett-brukere. Juss-ekspertene klødde seg i hodet da digi.no presenterte problemet for dem.

Som en av de første i Norge har Hakon Gruppen tatt i bruk en metode for å tiltrekke seg Internett-brukere som er kjent fra pornobransjen i USA. I listen over viktige søkeord for deres hjemmeside har selskapet inkludert navnet på sine konkurrenter Rema, Prix og Mega.

Søker du etter kombinasjoner med Rema, Prix og Mega på søketjenesten AltaVista, dukker Hakon Gruppen opp som nummer en. Dette har Hakon Gruppen klart med kreativ bruk av såkalte metatagger. Metatagger er stikkord som en nettside legger inn om seg selv for å rettlede søkemotoren. Ikke alle sider har metataggene, men du kan sjekke med å se på koden til en Internett-side (slå kontroll-U og se etter linjer som starter med "meta-name"). (Se sak om metatag-manipulering fra 1997 under)

Ved å legge inn populære ord og utrykk som metatagger, kan du tiltrekke deg brukere som ellers ikke ville ha sett på siden din. Dette er en velkjent jukseteknikk som mange pornosider i USA i blant annet bruker. Blant annet har Playboy sloss med forskjellige operatører og en tidligere modell om bruk av søkestikkordene Playmate og Playboy. (Se tidligere sak under)

Da digi.no ringte til Hakon-gruppen og spurte selskapet om de hadde utredet lovligheten av deres søkestikkord, lovet de plutselig å se nærmere på saken.

- De som har laget våre Internett-sider har tatt utgangspunkt i at folk på leting etter vår konkurrenter også ønsker å finne oss. Nå skal vi utrede temaet for å se på hva som er bransjenormen er her i Norge og i utlandet, sier Bjørn Richard Johansen, informasjonsdirektør i Hakon Gruppen.

- Dette er helt ukjent for oss og vi har aldri vurdert å gjøre noe lignende. Dette høres urenslig ut. Vi må sjekke denne saken, så får vi se hva vi vil gjøre, sier en forundret Ole Robert Reitan, markedssjef i Rema 1000 Norge AS.

Begge de to juridiske ekspertene digi.no har snakket med kjenner ikke til noen tidligere tilfeller av Hakons metatag-bruk i Norge og er svært kritiske.

- Dette er en uheldig praksis - litt sleipt rett og slett. Hvis alle gjør dette, vil det rote til Internett, sier Bjørn Erik Thon, sjef for den juridiske avdelingen hos Forbrukerombudet. Hakons konkurrenter kan klage til Forbrukerombudet eller gå til rettssak. Det kan godt hende at vi bør vurdere om dette skal reguleres.

- Hakons bruk av søkestikkord må være i strid med markedsføringsloven, mener Olav Torvund, professor ved Institutt for Rettsinformatikk ved Universitet i Oslo. Men dette er neppe en krenkelse av konkurrentenes varemerke. Hvis konkurrentene vil gjøre noe, er første skritt å klage inn Hakon-gruppen for Næringslivets Konkurranseutvalg, under NHO.

Til toppen