Rimi-varer til ICA-pris

Når Hakon-gruppen til uka lanserer sin matbestillingstjeneste på Internett, Hakon Rett hjem!, blir det ikke snakk om å følge Remas feilslåtte lavprisstrategi. Med priser à la Rema 1000 er det ikke mulig å drive med overskudd, ifølge markedssjef Gro Myking i Hakon-gruppen.

Hakon rett Hjem! vil legge seg på ICA-nivå; litt høyere priser og litt større utvalg av ferskvarer og frukt og grønt.

Markedssjef Gro Myking i Hakon-gruppen understreker at det ikke vil være mulig med kostnadskrevende drift, med prisnivå à la Rema 1000.

- Hakon-gruppen har bevisst satset på et nytt varemerke; Hakon Rett hjem!. Det er nødvendig med et høyere prisnivå for å kunne forsvare driften. Hvis ikke vi bruker mer penger på markedsføring, kan vi gå i balanse neste år. Det er markedsføringen som avgjør.

Daglig leder i Rema Hjem til deg, Paal Hansem, sier til digi.no at kundevolumet økte bra, men at Remas nettsatsing likevel nå må legges på is.

- Kundevolumet har økt hele tiden, men det var ikke lønnsomt nok ennå. Det tar lenger tid enn planlagt å tjene penger på hjemmehandel for Reitan-gruppen.

Hansem forteller at det var vanskelig, fordi det var nødvendig å opprettholde de lave prisene, også på nettet.

- Det forsvarer seg ikke å ha de samme prisene som i Rema 1000-butikkene.

- Er det ikke en idé å øke prisene i stedet for å legge ned hele butikken?

- Nei. Når det heter "Rema hjem til deg" er det utopi å ha annen pris enn i butikken.

-Har du tro på at Hakon-gruppen vil tjene penger på netthandel neste år?

-Nei. Det forbauser meg. De trenger å bruke penger på markedsføring, sier Hansem.

Til toppen