BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ringer mer, bruker mindre

Telenors Mobil omsetter mindre for hver nye kunde, selv om kundene ringer for mer. Selskapet forteller nå at ringetiden økte med 21 minutter per mobilabonnent per måned fra 4. kvartal 1997 til 4. kvartal 1998. Inntektene i samme periode gikk ned fra 380 kroner til 372 kroner per kunde.

Frode Eriksen
22. feb. 1999 - 12:49

Gjennomsnittlig ringetid for en mobilbruker hos Telenor Mobil var i 4. kvartal i fjor 167 minutter per måned. Dette er en økning på 15 prosent fra året før hvor ringetiden var 146 minutter per måned.

Omsetningen per abonnent er redusert fra 1997 til 1998. Dette skyldes i hovedsak prisreduksjoner, skriver Telenor Mobil i en pressemelding.

I januar 1998 ble prisen på mobilsamtaler redusert med gjennomsnittlig 20 prosent, mens prisen for å ringe fra fasttelefon til Telenor Mobil-abonnenter ble redusert med 23 prosent fra mars i fjor.

Nærmere 250.000 RingKontant-kunder har kommet til det siste året, noe som bidrar til å trekke ned gjennomsnittlig omsetning per kunde.

Antall ringeminutter i gjennomsnitt per GSM-abonnent:

1998 1887 Endring
Q1 152 min 138 min + 11 %
Q2 167 min 153 min + 9 %
Q3 173 min 156 min + 10 %
Q4 167 min 146 min + 15 %

Kilde: Telenor Mobil

Omsetning i gjennomsnitt per GSM-kunde:

1998 1887 Endring
Q1 348 kr 383 kr - 9 %
Q2 348 kr 383 kr - 9 %
Q3 380 kr 429 kr - 11 %
Q4 372 kr 380 kr - 2 %

Kilde: Telenor Mobil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.