Rir boomen innen katalogtjenester

Internettkatalogen har kjørt fra RosaIndex som utfordrer i den raskt voksende norske katalogbransjen.

Det er ikke så ofte det kommer nykommere på TNS Gallups liste over trafikken til landets største nettsteder. Men Internettkatalogen har sneket seg inn på 28. plass, under tre år etter at den ble startet opp.

Selskapet så dagens lys i slutten av 2002, og har siden utviklet seg til å bli en ren seddelpresse. De har oppnådd god vekst i antall brukere, og minst like bra vekst i omsetningen.

I 2004 omsatte selskapet for 38 millioner kroner, opp fra 24 millioner året før, forteller administrerende direktør Nicolaas Eikens. Driftsresultat på 10 millioner er også svært solid.

Dette er langt bedre enn RosaIndex, som tidligere har vært den største utfordreren til Eniros tjenester Kvasir og Eniro, og Findexas Gule Sider. RosaIndex ble tidligere i år solgt til Findexa, men var uansett i ferd med å miste posisjonen som største utfordrer. Veksten var nemlig betydelig lavere enn Internettkatalogens i 2004, melder vår søsterpublikasjon propaganda-as.no. RosaIndex økte kun fra 38,9 millioner kroner til 43,3, som ikke er så mye i en bransje i svært rask vekst. Målt i antall unike brukere er Internettkatalogen allerede solid foran, med 56.000 unike brukere i uke 30, mot 22.000 for RosaIndex.

Ambisjonene fremover er ikke akkurat beskjedne.

– Vi ligger an til å klare målsetningen om 53 millioner kroner i omsetning i år, sier Eikens.

Tjenester som hjelper folk å finne frem på Internett er i vinden som aldri før. Dette gjelder både for søkemotorer og kataloger. Blant søkemotorene er det særlig Google som demonstrerer eventyrvekst. De er ikke med i katalogmarkedet i Norge, men har en katalogtjeneste i USA, og konkurrerer nok om mange av de samme reklamekronene i Norge også.

Blant katalogene i Norge satser både Findexa og Eniro hardt, og begge er rundt ti ganger så store som Internettkatalogen, målt i antall unike brukere. Særlig Eniro har ansatt svært mange selgere det siste året.

– Vi er en ren bransjekatalog, mens de andre er mer søkemotorer med bransjeregister inkorporert. Det er ikke noe galt med det, men sammenlikningen med deres brukerantall blir litt skjev, mener Eikens.

Måler man kun oppslag i bransjekataloger blir avstanden langt mindre, hevder han.

Selskapet hans har så langt fått inn omtrent 12.000 bedrifter som betaler for bedre synlighet i katalogen. Men for at brukerne skal strømme til, må registeret være mest mulig omfattende, og ikke bare omfatte de som betaler. Derfor har Internettkatalogen kjøpt bedriftsdatabase fra DM Huset. 420.000 bedrifter er dermed med i registeret, med relativt begrenset kontaktinformasjon.

Ikke alle aktører i dette markedet har like godt rykte, det finnes flere useriøse, mener Eikens. Overivrige selgere som sender fakturaer til kunder som mener de ikke har bestilt, har forekommet litt for ofte, og Eikens understreker at dette driver de ikke med.

– For å begrense dette krever vi at kunden må sende skriftlig ordrebekreftelse før vi sender faktura og selgeren få betalt. Det samme gjelder for fornyelse av kontrakten etter ett år, sier han.

Til toppen