Smarttelefonen U8230 er den første av en rekke Android-baserte produkter som Huawei lanserer i Norge. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Rir på Android-bølgen

Slik håper kinesiske Huawei å kapre norske kunder.

FORNEBU (digi.no): Den kinesiske teknologigiganten Huawei har vokst voldsomt de siste årene. Nå er de verdens nest største leverandør av teleutstyr, kun slått av Ericsson.

Det er bare å vende seg til navnet, som i hjemlandet uttales omtrent slik engelskspråklige sier «how», etterfulgt av «way».

Denne høsten introduserer de en rekke produkter i det norske markedet. En serie mobiltelefoner, flere nettfjøler (tablets) og videokonferanseutstyr er med i sortimentet.

- Hua betyr kineser. Huawei kan oversettes med «en kineser som har gjort noe», og at vedkommende har gjort noe godt, sier salgssjef Tor Slørdal, en av 150 Huawei-ansatte som holder til i Norge.

Selskapet har i mange år utviklet egne mobiltelefoner, men i Europa har modellene i hovedsak vært OEM-produkter som bærer andres logo, blant annet for Vodafone.

Når Huawei lanserer sin første mobiltelefon i Norge, førstkommende mandag, skjer det under eget navn. Først ut er den Android-baserte smarttelefonen U8320.

Salgssjef Tor Slørdal i Huawei.
Salgssjef Tor Slørdal i Huawei. Bilde: Marius Jørgenrud

Modellen har 3,5 tommers kapasitiv berøringsskjerm, to kameraer - et på 3,2 megapiksler og leveres med Android versjon 2.1.

Den skal koste under 2000 kroner uten leverandørbinding eller abonnement. Da får man også full støtte for Exchange-synkronisering gjennom programmet RoadSync.

- Dette er en telefon for folk flest. Den inneholder veldig mye moro, men er samtidig snill mot lommeboka, sier nordensjef Anders Ljunggren i Huawei.

Anders Ljunggren, nordensjef i Huawei og ansvarlig for selskapets forretningssamarbeid med Telenor.
Anders Ljunggren, nordensjef i Huawei og ansvarlig for selskapets forretningssamarbeid med Telenor. Bilde: Marius Jørgenrud

Huawei skal selge mobiltelefonene sine i kjeder som Lefdal og Elkjøp. I tillegg er det inngått avtale med en teleoperatør om å selge 8230 subsidiert. De sier ikke hvilken, men vi gjetter at det dreier seg om Telenor.

Deres første produkt i Norge kan dermed fort ende opp som en-krones mobil, hvis man velger å binde seg med abonnement.

- Huawei ønsker å være teknologiledende, men ønsker også å nå ut til massemarkedet, svarer selskapet når digi.no spør om de frykter å bli oppfattet som et billigmerke.

Lanseringsplanen fremover er imidlertid langt mer omfattende, og skjer dessuten parallelt med at Huawei bytter ut hele Telenors mobilnett i Norge.

Allerede neste måned planlegger de å lansere en syv tommers hybrid mellom mobiltelefon og nettfjøl kalt S7.

Over sommeren kommer dessuten en enklere mobiltelefon med 2,8 tommer skjerm og en 3,2 tommers variant. På tampen av året lanseres toppmodellen.

- Inn mot jul kommer U8800. Det er en smartmobil med 3,8 tommers skjerm. Det er vår første telefon med HSDPA+ støtte. Dette er vårt flaggskip, sier Tor Slørdal.

Alt sammen er basert på Android.

Huawei planlegger å lansere nettfjøla S7 med syv tommers skjerm i august. Den vil koste rundt 3500 kroner.
Huawei planlegger å lansere nettfjøla S7 med syv tommers skjerm i august. Den vil koste rundt 3500 kroner. Bilde: Per Ervand

Eget grensesnitt

Huawei har i likhet med mange andre mobilprodusenter bygget sitt eget grensesnitt på toppen av det åpne operativsystemet. Deres påbygg heter Hauwei Emotion, og byr på såkalt ubegrenset lerret (canvas).

Hjemskjermen har i utgangspunktet 3 x 3 rom, som brukeren kan navigere i både horisontalt og vertikalt. Området kan ifølge Huawei utvides «uendelig». I tillegg leverer de en rekke widgets, det vil si småprogrammer som kjører rett på hjemmeskjermen.

- Du kan lese e-posten direkte fra skrivebordet, spille av musikk eller bla i kalenderen. Poenget er å slipp å gå inn i menyene.

Rir på en bølge

Android er valgt som en strategisk plattform for Huawei. Selskapet har rundt 1000 ingeniører som jobber dedikert med Googles operativsystem.

- La oss si at iPhone startet en ny bølge. Mange av konkurrentene våre har gjort det bra med smarttelefoner. Vi benytter oss av en bølge som er der, sier Slørdal om valget av Android som satsingsområde.

Huawei ble startet av en mann i 1988. Siden har de vokst enormt, og består nå av nærmere 100.000 ansatte i over hundre land.

- 45 prosent av de ansatte jobber med forskning og utvikling. Forskning er vår store styrke og vi har over 42.000 ulike patenter. Forbes har rangert oss som verdens femte mest innovative selskap, sier Slørdal.

Huawei solgte i fjor telekomprodukter for 30 milliarder dollar. Målet for 2010 er å øke omsetningen til 36 milliarder dollar.

- Hva er målet for Huawei i det norske mobilmarkedet?

- Vi håper å komme på radaren. Det klarer vi hvis vi selger noen og tyve tusen mobiltelefoner, sier salgssjefen.

Huaweis norske hovedkvarter er hos Telenor på Fornebu. Selskapet har også kontorer i Nydalen i Oslo.
Huaweis norske hovedkvarter er hos Telenor på Fornebu. Selskapet har også kontorer i Nydalen i Oslo. Bilde: Marius Jørgenrud

    Les også:

Til toppen