Risikofri aksjehandel starter fredag

Førstkommende fredag lanseres en gratis nett-tjeneste hvor deltagerne vil kunne simulere handel med aksjer på Oslo Børs. Og den som får best avkastning før jul vinner 10.000 kroner.

Mange har ønsker om å investere i aksjer, men tør ikke fordi de er redde for å tape penger mens de lærer hvordan aksjemarkedet og nettmeglernes systemer fungerer.

Snart kan du risikofritt "handle" aksjer på Oslo Børs, og attpåtil vinne 10.000 kroner: Fredag 17. november lanserer Aksjespillet AS en internettjeneste der man kan simulere handel med aksjer på Oslo Børs. Deltakerne i spillet vil kunne opptre på samme måte som når man handler gjennom en nettmegler. I første omgang vil det blir kjørt et spill fra 17. november til 19. desember.

Førstepremien er på 10.000 kroner.

Selskapet opplyser at spillerne starter med kr. 200.000 fiktive kroner, og målet er å få størst mulig avkastning i løpet av spilleperioden. Det er mulig å legge inn ordre helt frem til 19. desember og kontinuerlig følge med på verdien av sin portefølje og plassering i spillet.

I tillegg er det muligheter for å konkurrere mot venner og kolleger i egne spillegrupper.

Aksjespillet AS ble etablert i høst, og er et datterselskap til teknologi-leverandøren Anakon AS, som eier 86 prosent av selskapet.

- Tanken er å drive en slags "oppdragende virksomhet" som er så reell som mulig. Både gjennom at vi har en reell forankring til ordredybden på Oslo Børs, og ved at tjenesten har all den funksjonalitet som en vanlig nettmegler har. Anakon har utviklet teknologi for å drive nettmegling, og har i Aksjespillet byttet ut det reelle med simulerings-verktøy, forteller Halldor Chr. Tjoflaat til digitoday.no. Tjoflaat er styreleder i begge selskapene.

- Hvordan skal dere tjene penger på spillet?

- Det er vanskelig å si. Det viktigste er å sette opp en demonstrasjon på hvilken teknologi Anakon har, sier Tjoflaat som innrømmer at spillet er et PR-stunt for Anakon, mer enn at det skal generere inntekter.

- Vi synes det er gøy, og håper folk kan lære å handle egne aksjer, slik de for eksempel gjør i Sverige. Fortrinnsvis hos Anakon sine kunder, legger han til med et smil.

Anakons største kunde er Christiania Markets.

Tjoflaat håper på å få 3000-4000 deltakere til spillet som starter på fredag, og forteller også at teknologien vil utvikles kontinuerlig.

Til toppen