Detalj fra dashbord levert av IBM Cognos. (Bilde: IBM Cognos)

Risikofylt å hoppe over «business intelligence»

Bedrifter investerer stadig mindre i programvare. Beslutningsstøtte er unntaket.

Analyseselskapet Forrester Research har nylig utgitt en ny rapport om tilstanden i markedet for bedriftsløsninger innen forretningsanalyseanalyse og beslutningsstøtte, også kjent som «business intelligence»: Enterprise Business Intelligence Platforms, Q4 2010.

Verktøy for beslutningsstøtte var tidligere forbeholdt ledere og analytikere. De siste årene har stadig flere bedrifter innsett betydning av at også førstelinjen mot kundene – salg og markedsføring – gis muligheten til å ta beslutninger basert på objektiv og oppdatert kunnskap skaffet til veie gjennom interne og eksterne kilder til innsikt i selskapets faktiske ytelse.

I Forrester-rapporten slås det helt enkelt fast:

– Bedrifter som ikke tyner sine data og sine applikasjoner for siste dråpe med informasjon, og som ikke fokuserer på å skaffe strategisk, taktisk og operativ innsikt i kunder, produkter, forretningsprosesser og drift, risikerer å tape i konkurransen.

Stadig flere oppfatter dette budskapet, at det er forbundet med risiko å hoppe over forretningsanalyse og beslutningsstøtte. I 2009, mens markedet for bedriftsprogramvare krympet med 8 prosent, økte omsetningen av beslutningsstøtte med 15 prosent.

Forrester konstaterer ellers, fra sin undersøkelse av hvordan et tusentalls bedrifter i Nord-Amerika og Europa forholder seg til fagfeltet, at 30 prosent der fram til å utvide og oppgradere sin bruk av beslutningsstøtte – mot 11 prosent for ett år siden – mens 8 prosent ikke er interessert eller sier de ikke vet – mot 30 prosent for ett år siden.

Forrester-rapporten inneholder også en vurdering av verdens viktigste leverandører av verktøy for forretningsanalyse og beslutningsstøtte, basert på 145 kriterier knyttet til deres produkter, strategi og tilstedeværelse i markedet. Alle leverandører i vurderingen omsetter beslutningsstøtte for over 50 millioner dollar i året. De tilfredsstiller krav knyttet til arkitektur, funksjonalitet og skalerbarhet. De tilbyr minst tre av fagfeltets grunnleggende verktøy for store bedriftsmiljøer, det vil si rapportering, spørring, OLAP (online analytisk prosessering) og dashbord. De må videre tillate spørringer basert på både SQL og MDX, og tilby selvstendige brukermiljøer der det ikke kreves at beslutnings- og analyseverktøyene skal integreres i bestemte applikasjoner.

11 leverandører vurderes i rapporten: Actuate, IBM Cognos, Information Builders, Microsoft, MicroStrategy, Oracle, Panorama Software, QlikTech, SAP Business Objects, SAS Institute og Tibco Spotfire.

Hovedfunnene i undersøkelsen framstilles slik:

Bilde: Forrester Research

Forrester understreker at beslutningsstøtte og forretningsanalyse er et område i utvikling, og at det er stor forskjell på leverandørene, på måter som ikke preger helhetsvurderingen, men som har stor betydning for målgrupper og brukere. Siden forrige vurdering for ett år siden, har samtlige leverandører styrket seg, og noen har avansert til en øvre kategori. Det advares at også de som ikke når opp til den øverste kategorien, «Leaders», kan på visse områder levere funksjonalitet som er overlegen i forhold til lederne. Bedrifter må følgelig nøye vurdere valg av leverandør opp mot egne behov og overordnet strategi.

IBM Cognos, SAP Business Objects, Oracle og SAS Institute var i «Leaders»-kategorien også I fjor. Information Builders, Microsoft og MicroStrategy har avansert til «Leaders», fra «Strong Performers». QlikTech og Panaroma avanserer til kategorien «Strong Performers».

For QlikTechs del, skjer dette med utgangspunkt i vurderingen av QlikView versjon 9. Versjon 10 ble lansert for få uker siden, og imøtekommer flere av Forresters ankepunkter. QlikView har sin spesielle styrke innen «in-memory analytics», se Svensk intelligens inntar beslutningsstøtte.

Når det gjelder vurderingen av Oracle, bør man ha i mente at selskapet i går lanserte to nye produkter innen dataintegrering og kvalitetssikring av data: Oracle Data Integrator 11g, og Oracle GoldenGate 11g. Forrester mener Oracle gjør en spesielt god jobb i å sammenføye egenutviklet beslutningsstøtte med teknologi hentet fra Hyperion og Siebel.

Forrester slår fast at IBM er den eneste leverandøren som kan dekke alle behov innen plattform og verktøy for beslutningsstøtte og forretningsanalyse. Deres tilnærming er svært forskjellig fra den til SAP, som får ros for rapporteringsverktøyet Crystal, og for det nye Business Objects Explorer, et analyseverktøy med enkel brukergrensesnitt som siden februar også leveres som tjeneste.

Utviklingen mot enklere brukergrensesnitt framheves også hos SAS Institute, som får ros for sin Rapid Predictive Modeler, et «gjør-det-selv» analyseverktøy for forretningsbrukere.

Microsoft har, som kjent, ingen produkter med «business intelligence» i navnet. Har man Sharepoint – som omfatter SQL Server – og kontorsuiten Office, har man allerede hele Microsofts plattform for beslutningsstøtte og forretningsanalyse. Forrester konstaterer at dette appellerer til investeringsvegrere som er villige til å nøye seg med 80/20-regelen for funksjonalitet.

– Forrester får stadig tilbakemeldinger fra våre storbedriftskunder at svært få anvender 100 prosent av funksjonaliteten i sin beslutningsstøtteplattform. Potensielle kjøpere kan ikke sammenlike de rundt ti algoritmene for datagraving («data mining») som leveres med Excel og SQL Server, med de mange hundre mer avanserte funksjonene som SAS eller SPSS [IBM] tilbyr. Men i mange tilfeller kan Microsofts mindre komplekse egenskaper være tilstrekkelig, og de kan fordeles og nyttiggjøres av langt flere brukere.

Forrester peker også ut det åpenbare: Microsoft er til ingen nytte i miljøer som ikke fra før holder seg til en Microsoft-plattform.

Til toppen