Robbestad klubber Telenor-samarbeid

Øivind Robbestads ebud AS har inngått samarbeid med Telenor-eide n3sport om et auksjonstilbud for alle idrettsklubbene i Norge. Tilbudet innebærer at 43.665 idrettslag i Norge får sjansen til å drive hver sin lille internettauksjon.

Det var i mai at IT-selskapet n3sport annonserte et samarbeid med Norges Idrettsforbund (NIF) og Telenor for å håndtere NAIS, idrettens nye administrative IT-system. Ved hjelp av Internett har n3sport, der Telenor eier over 50 prosent av aksjene, utviklet en nett-tjeneste på addressen www.n3sport.no.

Generalsekretær i NIF, Ivar Egeberg, opplyste på pressekonferansen i mai at norsk idrett i ti år har jobbet for å få til et samlet datasystem med hensikt å effektivisere adminstrasjonsjobben for norske idrettsklubber. Ambisjonene har vært å frigjøre ressurser til flere aktiviteter. På den nye nettadressen har samarbeidspartnerne startet med den største idretten fotball med 330.000 kamper i løpet av 1999 og skal utvide til andre grener etter hvert.

NIF er inne på eiersiden for å få på plass det papirbesparende systemet som både skal forenkle hverdagen for de enkelte idrettslag og NIFs 1,9 millioner medlemmer (forutsatt at alle har PC-er og er koplet til nettet). Samtidig vil det være en nyttig info-kanal for utenforstående som blant annet lurer på hvordan det lokale fotball-laget har gjort det i år. I løpet av året skal 700 ansatte i kretser og forbund benytte systemet i sitt daglige virke.

Øivind Robbestad, mannen bak internettportalen NetGuiden, har vært partner i prosjektet helt fra starten. Gjennom sitt nettannonseselskap NetAd har han begynt å konsentrere seg om enkelte virkeområder etter en elendig fjorårsomsetning. Blant annet skal samarbeid med idrettstjenester hjelpe på omsetningen.

Nå kommer meldingen om at flere Robbestad-selskap får tilgang til de 1,9 millioner medlemmene som er medlem av både særforbund og dermed også NIF.

Auksjonsløsningen for idretts-Norge som nå presenteres, er en tilleggstjeneste til privatauksjonen auksjons.net som Robbestad kjøpte opp før sommeren og la under sin andre auksjonstjeneste ebud. Hos ebud tilbyr profesjonelle leverandører varer til nettbrukerne mens auksjons.net utelukkende tilbyr kjøp og salg mellom privatpersoner.

Det nye systemet er bygd opp slik at hver enkelt idrettsgruppe kan få sin egen auksjonsside som de vedlikeholder med egne produkter. Idrettsfolket har muligheten til å tilby disse produktene også via hovedsiden til alle brukere av auksjons.net - ikke bare på sin egen hjemmeside.

- Klubbauksjonen vil forenkle kjøp og salg av brukt idrettsutstyr og vil dermed gjøre det billigere å drive idrett i Norge. Samtidig kan klubbene tjene penger, tror Magne Brekke som er daglig leder i n3sport.

Dermed kan kjedelige dager med bingo og dugnader være passé i mange av Norges lokale idrettsforeninger.

Til toppen