Rogus konkurs

Annonsemarkedet sviktet fullstendig for rubrikk-tjenesten Rogus. Selskapet sto ikke til å redde, og dermed gikk den omdiskuterte tjenesten til skifterett og bobestyrer.

Rogus terget på seg Schibsteds FINN.no AS, StepStone ASA og Bilguiden AS da de lanserte i fjor. Selskapets plan, som da mente de var i verdensklasse teknologisk, var å hente rubrikkannonser fra andre nettsteder og dermed gjøre det "enkelt og greit for kunden."

Men dette ville de store aktørene ha seg frabedt. Bilguiden ville ikke engang gitt innholdet ut på denne måten, så om det var til Gud selv, mens Finn.no og StepStone skrev juridiske betenkninger til de ble blå.

Rogus la seg flat og hentet i stedet innhold fra andre rubrikktjenester, samtidig som de startet en nordisk ekspansjon.

I august i fjor kom investeringsselskapet Segmentor ASA inn på eiersiden med 43 prosent til en pris mellom 1,5 og 2 millioner kroner. Dette forteller Tom Hauge, administrerende direktør i Rogus samt sjef for Segmentor.

Han tok over etter gründer Ronald Sande, som trakk seg. Sandes skandinaviske satsing hadde kostet mer enn den smakte, og inntektene var ikke i stil med utgiftene. Da annonsemarkedet ble ekstra presset i fjerde kvartal i fjor, og første kvartal i år var det ingen vei utenom kroken på døra.

- Vi har prøvd å endre litt på forretningsmodellen, men det har vi ikke greid, sier Hauge til digitoday.no.

Selskapet hadde 15 ansatte, tre i Sverige og fire i Danmark. Alle disse er nå ute av selskapet etter en lengre tids nedskalering av virksomheten.

Det er ikke klart hvor mye selskapet tapte i fjor, og Hauge forteller at det var noe gjeld i selskapet.

Til toppen