Romjulsslanker gir trivselsvekt til påske

Helsevakten er et helhetlig norskspråklig tilbud til den som vil videreføre en trivelig jul til trivelig vekt og helse gjennom resten av året.

Beate Winther i lille Svelvik Forlag har sørget for å gi den opprinnelige svenske Helsevakten norsk språkdrakt i både Windows-programmet og på nettstedet. Ideen er å tilby kostveiledning som den enkelte kan følge opp daglig, slik at det blir lettere å holde trivselsvekten og spise både riktig og allsidig.

Programmet kommer på CD og registreres på familien. Det er lagt opp slik at hvert familiemedlem logger seg på og følger sin egen utvikling uavhengig av de andre. Passord er ikke påkrevet, men er lagt inn som en mulighet. Systemet er med andre ord tilpasset flere brukere på samme maskin. Systemkravet er Windows 95 eller nyere. CD-en brukes bare til installasjon.

Installasjon og oppstart er uproblematisk. Hver bruker legger inn høyde, alder, kjønn, vekt og gjennomsnittlig daglig mosjonsnivå. Etter en tilbakemelding om idealvekt, får du spørsmål om hvor mye du har lyst til å veie etter hvor mange uker. Da får du dommen, i form av hvor mange kalorier (mål som kcal eller kJ) du kan tillate deg hver dag. Det gis ingen moralistiske eller spottende kommentarer.

Derimot kommer denne oppfordringen på skjermen: "Bruk meg gjerne hver dag, for eksempel etter lunsj for å planlegge middagen og kveldsmaten."

Skjermbildet gir deg en rekke valg. Du kan legge inn hva du har spist og drukket, du kan legge inn hvor mye du har mosjonert og hvordan, og du kan sjekke næringsinnholdet for ulike matvarer.

Nederst i skjermbildet er det et søylediagram som viser deg hvordan dagens kombinasjon av kost og mosjon fordeler seg etter kalorier, fett, karbohydrater, proteiner, fiber, C-vitamin, kalsium og jern. Du ser straks at dersom du har spist tre skiver grovbrød, hvorav to med gulost og en med leverpostei, og fortært en vegetarpizza til lunsj, skylt det hele ned med to kaffekopper, et glass ekstra lettmelk og ellers bare drukket vann, kan du unne deg halvannen porsjon chili con carne og to glass rødvin til middag, og oppnå korrekt tilmålt mengde fett og kalorier, og overskudd på alt det øvrige, unntatt karbohydrater, selv om du kutter ut glasset med grapefruktjus. For å supplere mankoen på karbohydrater, sjekker du næringsinnholdet til ris, og finner forholdsvis fort ut at hvis du koker den uten salt, kan du spise to desiliter og komme i noenlunde balanse innen både karbohydrater og fett.

Det finnes egne lister for å finne fram til matvarer som er spesielt fattig eller rikt på alle kostvariablene. Det finnes hjelpemidler for å analysere næringsverdien til spesielle retter, og du kan legge egne retter inn i matvarelisten. Du kan når som helst endre dine grunnlagsdata for høyde, vekt, mosjon og så videre.

En interessant måte å bruke helsevakten på, er å balansere mat og mosjon. La oss si du har oppnådd en tilfredsstillende dagskost næringsmessig, men har avsindig lyst på et stykke grovbrød med leverpostei, stekt løk og remulade, samt et glass bayer, til kvelds. Da er det gjort på noen sekunder å regne ut, først at dette blir altfor fett til å mosjoneres bort, deretter at fettinntaket blir så redusert dersom du kutter ut remuladen og erstatter den med lettrømme, kan ekstravagansen oppveies med to timers husarbeid, forutsatt at du gjør noe for å justere karbohydratinntaket oppover. Noen tastetrykk er nok til å rekalkulere virkningene av forholdet mellom ris og chili con carne, helt til du oppnår den korrekte balansen: 1,2 porsjoner chili og tre desiliter ris.

Drikke er svært viktig. Tilhengere av rødvin vil få bekreftet mange av sine fordommer, for eksempel at to glass rødvin dekker en tredel av det samlede dagsbehovet for jern, selv om det bidrar med bare 81 kalorier. Sammenlikningen mellom bokkøl og bayerøl avslører et interessant forhold når det gjelder øl: Her er verken fett, fiber, C-vitamin eller jern, mens de øvrige kostparametrene er tilnærmet proporsjonale med alkoholinnholdet.

Grensesnittet er uhyre enkelt og intuitivt, og innbyr til å utforske ernæringens irrganger. Du oppdager fort overraskende ting - at mye C-vitamin går tapt når du koker blomkålen, at sennepssild er tre og en halv ganger så feit som tomatsild, at fårepølse er til de grader sunnere enn salami, at kokt løk er et utrolig fettfattig alternativ til stekt løk, og at ett glass grapefruktjus dekker 117 prosent av en voksen manns dagsbehov for C-vitamin.

Via nettstedet kan du få en oppgradering som gir deg tre ganger så mange kostparametere.

Programmet krasjet et par ganger underveis. Feilen lot seg reprodusere: Klikker du på "vis liste" under matinfo etter å ha avsluttet visningen av en liste, provoseres en runtimefeil. Krasjen er godlynt: Programmet går ikke i heng, men avslutter. Alle personlige data bevares. Sammenlikning av næringsinnholdet i rødvin og øl ga feil kaloribenevnelse på rødvin i et kakediagram, men ikke i det sentrale søylediagrammet.

CD og veiledningshefte koster 496 kroner og kan bestilles direkte fra nettstedet.

I tillegg til oppgradering, registrering og bestilling, gir nettstedet tilgang til diskusjoner, vanlige spørsmål og en demoversjon (se hurtiglenkene hele nederst på åpningssiden på nettstedet).

Til toppen