BEDRIFTSTEKNOLOGI

Rosing: Meteorologiskes største feil

Meteorologisk Institutts spådommer er et kjent fenomen. Noen ganger stemmer det, andre ganger går det galt. En av de største prognosebommertene er nok imidlertid ukjent for de fleste: Instituttet sa nei takk til å overta Karl H. Eggestads prototyp av et animasjons- og presentasjonssystem for værkart på TV-skjermer. Idag har produktet et potensielt publikum på en halv milliard mennesker.

Pål Leveraas
17. jan. 1997 - 09:30

I 1989 måtte NTH-studenten Karl H. Eggestad lage en hovedoppgave. - Det måtte være et eller annet på noen tall som kom ut av en Cray-maskin, sier han. Etter halvannet år var oppgaven gjort. Valget falt på Cray-maskinens mange tall relatert til vær og vind.

Etter gjennomført oppgave begynte Eggestad å grunne på om det ikke skulle være mulig å presentere resultatene på en vennligere måte.

- Jeg spurte Meteorologisk Institutt om de ville være med på den videre utviklingen av prototypen, men de sa nei. De hadde ikke tro på at databasert grafikk hadde noe for seg.

Så Eggestad snakket med TV2 i stedet, og brukte kvelder og netter til å jobbe videre med programmet.

Metaphor-gründer Karl H. Eggestad.
Metaphor-gründer Karl H. Eggestad.

- De tente helt, forklarer han.

Programmet ble realisert, og bruken av det kan du studere daglig på TV-skjermen i TV2-været. Animasjonene og presentasjonene som brukes er laget ved hjelp av Metacast. Også CNN bruker programvaren. Dessuten TV2 i Danmark, TF-1 i Frankrike, Der Wetter Kanal i Tyskland og VTM i Belgia.

- Systemet kan dermed sees i bruk på av TV av mer enn en halv milliard mennesker hver dag, fremholder Eggestad.

Og brukerne er tydeligvis fornøyde:

- Jeg bruker ca to minutter på å sette opp dagens værkart, forteller meteorolog Siri Kalvig. Kalvig er ansatt på 80 prosent stilling hos Metaphor, mens 20 prosent av tiden brukes til å presentere været for TV2.

Til årets Kreativitetspris har Metaphor meldt opp den siste versjonen av Metacast - kalt Metacast Ultra.

Metacast Ultra spiser data fra en rekke forskjellige kilder og filtyper. Radarobservasjoner, satelittobservasjoner, manuelle observasjoner og andre værdata brukes som grunnlag for å lage en maske som ligger bak et kart over et gitt geografisk område. Brukeren selv definerer fargekoder, symboler og lignende. Derfor ser de ulike værmeldingsprogrammene som bruker Metaphors systemer ikke like ut.

Når dataene er fordøyd er det bare å hente opp kartet på en Silicon Graphics maskin, sette en tidshorisont, og begynne å klikke frem de symbolene du vil ha. Avhengig av hvilke sett av symboler du velger, popper det opp temperaturer, vindretninger og -styrke, trykkurver, tåke, regn eller sol-symboler - endog månefasen på angitt sted og tid.

Demonstrasjonen Eggestad ga Rosing-juryens representanter var meget overbevisende, til de grader at vi begynte å lure på vitsen i meteorologer og værmeldinger på TV. Som en standardapplikasjon på PC-en tilknyttet databaser på Internett vil enhver regnværsdag kunne kartlegges av hvem som helst som er i stand til å klikke på en mus.

Og utviklingsplanene går da også i den retning. - Fem studenter ved Høgskolen i Buskerud arbeider nå med en PC-versjon av programvaren, forteller han. - Det er en god måte å rekruttere på, samtidig som produktutviklingen er rimelig.

Selskapet arbeider også med en tilleggsmodul for tredimensjonal animering. Du definerer en reiserute fra et sted oppe i skyene og nedover og innover mot fastlandet, og får etter kort tid opp en animasjon som tar deg med på reisen, samtidig som den viser deg værforholdene underveis.

Salg i 120 land
Metaphor har skaffet seg en verdensomspennende distributør for produktet: Accu Weather. Selskapet distribuerer til hele verden unntatt Europa.

- Dette nettverket gjør at fra vi utgir en ny versjon tar det tre uker før vi kan vise produktet i 120 land, sier Eggestad.

God butikk
Metaphor a.s ble etablert i 1996. Selskapet har vokst fra en til syv ansatte på mindre enn et år, omsatte for vel fem millioner kroner i 1996 - hvorav 85 prosent er eksport - og får et overskudd på mer enn en million kroner. I 1997 regner Eggestad med å omsette for tolv millioner på produktet.

Selv ønsker gründeren nå å trekke seg tilbake fra sin rolle som administrerende direktør, og er på leting etter en ny sjef. - 200 reisedager i året blir litt mye, mener han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.