Rosing: To priser til trøndersk radioøye

En forbløffende evne til å lokalisere trådløse enheter, som mobiltelefoner eller PC-er koblet til et trådløst nettverk, imponerte til de grader at Cordis Radioeye vant ikke bare én, men to Rosingpriser under Dataforeningens store prisutdeling i dag.

Trondheimsbedriften Radionor skapte historie på årets Rosingarrangement. Det er første gang i historien samme bedrift vinner to priser samme år. Vinnerbidraget kalles Cordis Radioeye.

Cordis Radioeye vant både Kreativitetsprisen og pressejuryens pris for årets beste IT-produkt. Juryene arbeider helt uavhengig av hverandre.

Juryen for Kreativitetsprisen satt igjen med Fast Data Search fra Fast, FIT Fingerprint fra Steria og Cordis Radioeye fra Radionor etter at de hadde arbeidet seg gjennom de 24 kandidatene.

Pressejuryen, satt sammen av redaktører og journalister fra IT- og næringslivspressen, hadde IMATIS Medical fra Cardiac Medial og Scorpion Vision fra Tordivel igjen som finalister ved siden av Cordis etter at de 23 kandidatene til denne prisen var vurdert.

Ingeniørbedriften Radionor i Trondheim har åtte ansatte. De har høy kompetanse på mikrobølgeteknologi og digital signalbehandling. Selskapet ble stiftet i juni 2000, og på den relativt korte tiden har Radionor utviklet Cordis RadioEye med egne ressurser. De har tatt ut flere patenter på området.

Cordis RadioEye kan med høy presisjon bestemme posisjonene til forskjellige enheter i et trådløst nettverk. Det gir grunnlag for mange anvendelser innen logistikk, sykehus, messer og en rekke andre områder. I motsetning til eksisterende løsninger innen posisjonering gjør Cordis RadioEye dette uten å belaste infrastrukturen.

Radionor samarbeider med internasjonale selskaper som IBM og Kongsberg Defense Communications, og forbereder internasjonal markedsføring med disse.

Til toppen