Røvere på den elektroniske landevei

Kan det tenkes at det er en sammenheng mellom den skamløse grådigheten mange nettkremmere utviser, og den manglende suksessen for elektronisk handel?

De aller fleste nettbutikker jeg har vært innom gir meg assosiasjoner til transitthallen på Kastrup. Begge steder later som om de gir deg en god deal, men praktiserer i virkeligheten landeveisrøveri i en eksklusiv fasade.

digi.no lever og lar leve langs den elektroniske landevei (som av teleoperatørene presenteres som en motorvei, og prises som en intergalaktisk autostrada). Rundt vårt lille avishus popper det stadig opp nye bosetninger og virksomheter.

Ja, det kan vel hende vi, som nå har vært her i snart fire år og er for urinnvånere å regne, selv hadde en smule urealistiske illusjoner engang - da fremtiden var så lys at vi måtte ta på oss de tredimensjonale solbrillene før vi kunne rykke inn og markere revir på den elektroniske krøttersti. (Som av teleoperatørene ble presentert som en motorvei, og ble priset som et komplett intergalaktisk autostrada-veinett.)

I strømmen av nye pionérer på landeveien, registrerer vi stadig flere håpefulle kremmere.

Felles for dem er at de forventer av deg, som potensiell kunde, at siden du ikke belaster en levende ekspeditør for å akkedere med deg, og heller ikke sliter kremmerens fysiske lokaler, så vil du med glede betale priser som ligger skyhøyt over det du måtte gjort hvis du kunne kjøpe varene på tradisjonell manér.

Det er litt bakvendt.

Kan det være en sammenheng mellom nettkremmernes grådighet og de stadig skuffende rapportene om manglende fremgang i veksten av elektronisk handel?

Jeg har vært på nett forholdsvis lenge, og jeg har vært klar for å åpne lommeboken for et godt tilbud mange, mange ganger. Problemet er at tilbudene sjelden kommer. Tvertimot blir jeg sittende der og måpe, undrende på hvorfor jeg skal betale Hakon 50 kroner på toppen av de ublu prisene de allerede har som takk for alt jeg sparte dem for; eller hvorfor steder som dressmart.no og nyopprettede escape.no ikke engang forsøker å gjøre noe med prisnivået - tvertimot virker komplett overbevist om at du og jeg med glede slenger 800 kroner inn for en skjorte som koster 400 på Karl Johan, sistnevnte inkludert leie av lokalene.

Jeg handler ikke på nett ganske enkelt fordi jeg ikke er villig til å betale ekstra for tjenester som er mindreverdig de jeg får om jeg fysisk stikker bort i butikken. Det har ingenting med sikkerhet eller andre bekymringer å gjøre. Det er utelukkende et spørsmål om pris/ytelse.

Internettavisene har innsett at siden leseren sparer oss for å kjøpe papir, trykke det opp og bære det rundt, så må gevinsten gå tilbake til leseren. Når nettbutikken begynner å resonnere i samme baner, kan det hende elektronisk handel tar av.

Mer om elektronisk handel?
Til toppen