Rslcom vil levere nordisk mobiltelefoni

Amerikanske Rslcom vil bli en nordisk mobiloperatør, og skal allerede være i samtaler med flere nordiske mobiloperatører. Dette skjer samtidig som selskapet ekspanderer sin svenske televirksomhet til Danmark og Norge.

Selskapet planlegger å tilby tradisjonelle teletjenester med pris og service som sentrale faktorer.

- Vi ønsker også å etablere oss som en mobiloperatør, sier administrerende direktør i Rslcom Sweden AB, Bjørn Rydstedt, til digi.no.

Rslcom er allerede tjenestetilbyder innenfor mobiltelefoni i Finland basert på en avtale med finske Sonera, og selskapet ønsker nå å eksportere denne løsningen til Danmark og senere til Sverige og Norge.

- Vi må ha en åpning på mobiltelefoni, aller helst som operatør på andres nett. Dette kan imidlertid by på problemer, innser Rudstedt, som har Sense-saken friskt i minne.

Via sitt svenske datterselskap skal selskapet nå ekspandere salget av teletjenester i Danmark og Norge, og administrerende direktør Bjørn Rydstedt sier til digi.no at selskapet allerede har en kundeportefølje i Norge - i hovedsak fra selskap som er representert i flere land.

I Norge har en av kundene vært Telenor Nextel, som har kjøpt IP-linjer fra Rslcoms søsterselskap Delta Three.

De andre kundene vil selskapet finne i bedriftsmarkedet, og enn så lenge er det bare privatkunder i Sverige som kan benytte Rslcom som teleoperatør.

Ekspansjonen i Norden skjer fra Sverige, der selskapet har vært etablert siden 1996. Omsetningen i år anslår Rydstedt til å bli 170 millioner svenske kroner, og en ytterligere vekst til 250 millioner kroner i år 2000. Veksten skal i hovedsak komme fra organisk vekst, sier Rydstedt, som åpner selskapets nye nordiske strategi 1. september.

Virksomheten i Norge skal ledes fra Sverige, og kundemassen som selskapet allerede har i Norge kommer via kontrakter med flernasjonale selskap fra en eller flere av de 22 nasjonene som selskapet er representert i. Oppbyggingen i Norge skjer med utgangspunkt i den eksisterende basen, og Norden-direktøren regner med at selskapet vil få en egen svitsj på plass i Norge.

Målet for selskapet er å bli en av de dominerende aktørene i det nordiske telemarkedet. Lavere priser og bedre service er sentrale faktorer for selskapet i å nå målet. Tjenestene skal fokuseres på datakom, Internett og mobiltelefoni.

Til toppen