Rubrikk avhengig av kritisk datamasse

P4 har i over to år drevet med rubrikkannonsering på nett uten særlig suksess. Datamaskinen er ikke utberedt nok ennå, mener Rune Remøy i P4 Radio Hele Norge. Han sammenlikner med TV 2s tekst-TV-suksess.

Går du inn på P4s utgamle nettsider under seksjonen MarkedsLink finner du at radioselskapet stadig har en markedsplass for rubrikkannonser.

Tidligere i år skilte P4 ut sin Internett-arm Electric Farm, både fordi det bidro negativt til radiokanalens resultat, men ikke minst fordi Electric Farm utviklet seg til å bli et rent produksjons- og nettverksselskap som hadde lite med tradisjonell radiodrift å gjøre.

Ifølge viseadministrerende direktør Rune Remøy i P4 Radio Hele Norge er ansvaret for nettstedet, som ikke har blitt fornyet på mange Internett-år, delt mellom de to selskapene. Remøy bekrefter imidlertid at en kommersiell tjeneste som MarkedsLink har vært lite innbringende:

- Ja, det kan jeg skrive under på. Vi har da heller ikke satset særlig på den, sier han og mener det er flere faktorer som spiller inn i forhold til suksess/ikke suksess for rubrikkannonsering på nett:

- Vår tjeneste er ikke godt nok utviklet, det har vært for få tilbud på tjenesten. Nå er det likevel interessant å observere at SOL med sitt store volum fra aviser som Aftenposten, heller ikke har hatt særlig suksess med sin FINN-tjeneste heller, sier han, og mener at det er spesielt én faktor som er avgjørende:

- Hjemmedatamarkedet har ikke nådd kritisk masse. Spesielt er den geografiske fordelingen ikke god nok. Ofte er rubrikktjenester knyttet til lokalavisene med mulighet for kjøperne å hente produkter i nærheten. De fleste store rubrikktjenestene på nett er nasjonale, sier han.

Han mener at både tilbudet blir for lite innen hver kategori og at de som kjøper via nettet fortsatt er for spesielle, ikke akkurat Ola og Kari Nordmann som er ute etter en brukt støvsuger.

En liten titt på de ulike rubrikktjenestene avslører at rubrikkannonsemarkedet til P4 i skrivende stund har 330 annonser liggende inne (eksklusivt stillingstjenesten JobLink). SOL og regionavis-samarbeidet i FINN har 461 oppføringer i FINN Stort & Smått. Den drar nytte av fem ulike papirutgaver og inkluderer ikke stilling, eiendom, bil og båtmarkedet.

Nettavisen kom på luften denne helgen med sin NettBasar (ikke inkludert NettJobb). Foreløpig er det 107 oppføringer i NettBasar.

Rune Remøy sluker ikke Nettavisens Knut Ivar Skeids påstand om at rubrikkannonser allerede er et tapt slag for papiravisene (se egen relatert sak i høyre margen).

- De fleste som har spådd om papirmedienes undergang har statistikken mot seg. Det har tatt Aftenposten mange år å bygge opp sin markedsplass, og den forsvinner ikke over natta., sier han og mener likevel at han ser gode argumenter for skjermens overlegenhet kontra papirets:

Han skjeler til TV 2 og det store rubrikkmarkedet som de har skapt via tekst-TV.

- Her finnes det en ekstremt god distribusjon. De har hatt suksess selv om det er tungvint å bruke tekst-TV, sier han og mener at kombinasjonen nett og TV kan bli en kjempehit.

- Når PC-en blir integrert med TV-en, og vi får en avansert form for tekst-TV, inkludert enkel betjening med fjernkontroll, blir det vanskelig for papiravisene å henge med. Men det er jo noen år til dette blir en realitet, sier radiomannen, som drømmer om den ultimate rubrikkannonseringen med stemmeteknologi og talestyring av annonsene.

Til toppen