Rubrikktjenester vokste mest på nett

Finn og Gule Sider løftet seg mest på nett i fjor. Bare to av de målte nettstedene falt.

Det var ikke en nettavis som hadde mest vekst på nett i fjor, viser tall fra TNS Gallups nettmåling, RedMeasure.

Gule Sider var fjorårets nettvinner og vinner stadig nye brukere. I desember la de på seg med åtte prosent og for hele året var vekste på hele 77 prosent. Ifølge TNS Gallup har veksten vært høy i alle måneder.

Også andreplassen ble opptatt av en rubrikktjeneste. Finn, som er Schibsted-konsernets mest lønnsomme bedrift, fikk mange nye brukere i fjor. På tross av en tilbakegang på 17 prosent i desember, hadde de en vekst på 57 prosent i fjor.

Landets største nettsted kunne også skilte med god vekst i fjor. Med en vekst på hele 40 prosent, dro de ytterligere fra Startsiden på andreplass, men et fall i desember førte nettstedet nok en gang under 2,5 millioner unike besøkende. VG Nett har fortsatt en betryggende førsteplass med over 300.000 flere unike besøkende enn Startsiden; som har 2.146.000 unike besøkende.

Tinde, BilNorge og StepStone var de eneste nettstedene som mistet brukere i fjor, med et fall på henholdsvis ni, åtte og fire prosent.

På samme måte som i 2002 opplever nemlig mange av nettstedene tilbakegang i desember.

MSN er nå tredje største nettsted (inkludert hotmail), men det er bare 10.000 besøkende som skiller MSN fra TV2.no som har fjerdeplassen. Begge nettstedene har tilnærmet lik trafikk som november.

Dagbladet og Kvasir falt med henholdsvis ni og ti prosent fra november, og Dagbladet falt dermed fra tredje til femteplass. Kvasir beholder fortsatt 6.plassen.

Denne saken er skrevet av Propaganda-as.no, en søsterpublikasjon av digi.no.

Til toppen