Rupert Murdoch vil bli nett-konge

De neste 18 månedene skal Rupert Murdochs selskap BSkyB skal satse 3 milliarder kroner på nettet og utvikling av nettstedene skysports.com og sky.com. Det skriver BBC News.

I første rekke skal det satses på nettstedene skysports.com og sky.com. Rupert Murdochs selskap News Corporation eier 40 prosent av BSkyB, og nå vil Murdoch gjenta TV-suksessen på Internett også.


Ifølge BBC News satser BSkyB på å ha det mest populære sports-nettstedet i Storbritannia løpet av 12 måneder. Skysports.com vil om kort tid få hard konkurranse fra BBC-satsingen bbcsport.net, et multimedianettsted som fokuserer på sport og skal bli lansert i løpet av sommeren.

Offentliggjøring av denne storsatsingen kommer samtidig med at BSkyB legger fram tall for siste halvår 1999. Dette resultatet viser at selskapet har tapt 61,5 millioner britiske pund , eller rundt 800 millioner norske kroner før skatt. Investeringer og satsing på digital-TV skal være hovedårsaken til det store tapet.

Blant annet har selskapet gitt bort set-top bokser gratis for å få forbrukere til å konvertere til den digitale TV-teknologien, og strategien ser ut til å fungere: antall digitale TV-abonnenter er nå oppe i 2,6 millioner husstander. Dette er en vekst på 760.000 abonnenter i perioden oktober til desember. Ifølge Sky News har BSkyB som mål å øke antall digitale set-top bokser til fire millioner innen utgangen av året.

Totalt har BSkyB nå 8,404 millioner analoge og digitale abonnenter.

På tross av tapet har aksjeprisen i BSkyB hoppet oppover. Da resultatet ble lagt fram tirsdag 8 januar, økte verdien på BSkyB-aksjen straks med 10 prosent.

Til toppen