Russisk nettbutikk viser hvordan det skal gjøres

En underlig billig russisk musikkbutikk kan lære musikkbransjen flere ting om forretningsmodeller.

digi.no har tidligere omtalt Allofmp3, en russisk musikkbutikk på nett som selger det aller meste av nyere musikk til en underlig rimelig penge.

Prisene ligger på en brøkdel av iTunes og andre konkurrenter, noe som skyldes russisk lovverk og opphavsrett. Om man betaler noe til de internasjonale plateselskapene eller ikke er uklart, men dette er en annen diskusjon.

Allofmp3 er en spennende tjeneste som både musikkbransjen selv og konkurrenter burde lære to ting av:

For Allofmp3 har en spennende forretningsmodell - du betaler per megabyte fordi du kan velge kvalitet - og format. Fordi selskapet åpenbart ikke er tett styrt av musikkbransjen, lar man kundene velge mellom MP3, AAC, OGG, WMA eller original CD-kvalitet.

Velger du for eksempel MP3, kan du velge mellom tre kvaliteter/oppløsninger - 128, 192 og 340 kb/s. Du betaler 2 amerikanske cent per megabyte, så jo høyere kvalitet, desto dyrere blir det. Men som kunde får du altså valgfriheten.

Allofmp3 har en brukervennlig løsning som viser hvor mye du har igjen av summen du har satt inn med kredittkortet, og hva du har lastet ned.

Selskapet viser seg også fra solsiden når du så har betalt. For man har åpenbart investert tungt i linjer og servere. Overføringene går i superfart - da digi.no prøvde musikkbutikken suste musikken ned i en fart vi sjelden har sett på Internett.

Den to megabits per sekund raske ADSL-linjen ble åpenbart utnyttet maksimalt, og vi hadde en CD komprimert på rundt 50 MB lastet ned på 3-4 minutter.

Hvis vi fremdeles lar diskusjonen om rettigheter og pris ligge, demonstrerer Allofmp3 nettopp det musikkbransjen ikke gjør. Bare drevet fra skanse til skanse, har musikkbransjen gått med på å legge ut varene for salg, og med så mange begrensninger som mulig.

Allofmp3 viser hvordan det kan gjøres når man først har bestemt seg for å selge musikk på nettet, men også hva som er mulig, når man er villig til å investere i leveringsløsninger.

Når vi skal bruke vestlige musikkbutikker og fremdeles betale godt for musikken, burde valgfrihet, fleksible prisingsmodeller og lynrask nedlastning være mulig. Musikkbransjen har våpen, men de heter ikke advokat og bot, de heter brukervennlighet, lydkvalitet og utvalg.

Til toppen