Jeff Bezos viser her fram to av Amazons nye Kindle Fire HD-nettbrett, med høyoppløste skjermer på 8,9 og 7 tommer. (Bilde: David McNew/Getty Images/All Over Press)

Ruster opp til nettbrett-krig

Amazon selger nettbrett med tap.

Amazon presenterte i går kveld (norsk tid) en serie nye Kindle-produkter til svært lave priser. Så rimelige at de trolig selger maskinvaren med tap.

Det kan være akkurat den differensiatoren de trenger for å vinne forbrukernes gunst, i sterk konkurranse med Googles Nexus 7, Microsofts Surface og Apples iPad-serie.

- Vi vil heller tjene penger på at folk bruker enhetene våre, sa gründer og toppsjef Jeff Bezos på pressekonferansen i en flyhangar i Santa Monica.

Flaggskipet som ble avduket er Kindle Fire HD som leveres med en 8,9 tommers skjerm (1920 x 1200) med 254 piksler per tomme. Denne vil koste fra 299 dollar med 16 gigabyte lagringsplass. Fullt utstyrt med 32 gigabyte og 4G/LTE-støtte er prisen 499 dollar.

Vil selge innhold: Jeff Bezos med nye Kindle Fire HD og lesebrettet Kindle Paperwhite i bakgrunnen.
Vil selge innhold: Jeff Bezos med nye Kindle Fire HD og lesebrettet Kindle Paperwhite i bakgrunnen. Bilde: Bloomberg/All Over Press

Raskere WiFI

Nettbrettet er ifølge Amazon det første med doble WiFi-antenner og en teknologi de kaller MIMO (multiple in/multiple out), noe de hevder gir 40 raskere overføringshastighet enn med nyeste iPad.

Det samme får lillebroren Kindle Fire HD med syvtommers skjerm (1280x800) som koster fra 199 dollar. Dette er i praksis en oppgradert versjon av nettbrettet de lanserte med braksuksess i USA i fjor høst, men med betydelig bedre skjerm og flerfingerberøring. Den veier også mindre og er tynnere enn sin forgjenger.

Den originale Kindle Fire er også oppgradert med raskere prosessor, mer minne og bedre batterikapasitet enn før. Produktet er satt en del ned i pris fra tidligere og vil nå koste 159 dollar.

Reklame

Listeprisene gjenspeiler ikke bare ønsket om å selge innhold, som bøker, spill, musikk, filmer, tv-serier og så videre fra Amazons omfattende økosystem. Alle nettbrettene deres er nå subsidiert også i form av reklame som vises på skjermen når den er i standby.

Salgskomet

Amazon har aldri kommet med faktiske salgstall for Kindle-produkter. I stedet nøyer de seg med vage formuleringer som «tidenes bestselger». Jeff Bezos hevdet i går at nettbrettet deres har knepet 22 prosent av det amerikanske markedet på de 10 månedene som har gått siden lanseringen i fjor. Ifølge analyseselskapet Forrester utgjør dette 7 millioner solgte enheter.

Nå åpner imidlertid Amazon for salg også i en rekke nye land.

Kommer til Europa

Nettbrettene til Amazon har så langt bare vært solgt i USA, men nå tar selskapet endelig opp kampen også i Europa. Nylig ble deres egen Appstore åpnet for bruk i enkelt land i Europa, og nå kommer også maskinvaren.

Syvtommers Kindle Fire HD er første produkt ut, og kommer for salg i Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania i løpet av året.

Det bekrefter selskapet overfor nyhetsbyrået AFP.

- Vi ønsker å lansere så mange steder som mulig framover, sa Jeff Bezos på gårsdagens pressekonferanse.

Det er foreløpig ikke kunngjort planer om å lansere nettbrettene deres i Norden.

Lesebrettet Kindle ble i går også oppgradert med en serie nye modeller kalt Paperwhite. Som navnet antyder har skjermene blitt hvitere, mer i tråd med papirbøkene de er laget for å utkonkurrere, høyere opplysning og bedre kontrast enn tidligere generasjoner.

Skjermene har fortsatt elektronisk blekk (e-ink), men brettet er nå utstyrt med innebygget lys som lyser opp skjermen fra topp. Selv med lyset påskrudd skal batteritiden være på imponerende åtte uker.

    Les også:

Til toppen