Ruvende Cebit-satsing fra Eksportrådet

Eksportrådet har ikke strammet inn på livremmen på årets Cebit. Den norske standen ruver kraftig og gir selv USA-paviljongen konkurranse i kampen om oppmerksomheten. Rådet bruker fire millioner kroner på satsningen.

Fremgangen blant norske IT-selskaper det siste året, er også synlig på Cebit. Eksportrådets samlestand, som omfatter omtrent halvparten av de norske deltakerne, er større enn noen gang. Eksportrådet ville at den skulle vært enda større.

- Vi skulle gjerne hatt ytterligere noen kvadratmeter. Vi hadde flere henvendelser som vi måtte si nei til, sier lederen for eksportrådets stand, Hilde H. Magnussen til digi:data. Hun forklarer at interessen for Cebit har vokst kraftig bare det siste året.

- Dette er en næring som er spesielt godt egnet for eksport. Jeg tror at det etterhvert har gått opp for mange hvor viktig det er å markere seg her nede, sier Magnussen.

Men det koster flesk.

- Vi har lagt omtrent fire millioner i satsingen vår her nede. Dette er noe mer enn ifjor, sier Magnussen som så langt kun har fått positive tilbakemeldinger.

- Det ser ut som om utstillerne er svært fornøyde, sier Magnussen og forklarer at IT-folket generelt er kravstore når det gjelder komfort og service.

- Sammenlignet med andre bransjer, kreves det i IT bransjen en meget høy grad av personlig service. Derfor har vi også lagt opp til en felles VIP-lounge der våre deltakere kan ta med seg sine besøkende og diskutere forretninger i bekvemme omgivelser, sier Magnussen og er tydelig stolt over å kunne skilte med en av messen mest markante stands. Den to etasjers standen er da også nøye planlagt i forveien. To norske og ett tysk designfirmaer var med i en konkurranse om å lage det beste utkastet.

- Denne gangen var det det tyske firmaet Windl Kolhaas som gikk av med seieren, sier hun.

Til toppen