JUSS OG SAMFUNN

Rydder i beryktet nettportal

Nye søkfunksjoner skal endelig la brukerne finne fram i Oslo kommunes enorme mengder informasjon.

Oslo kommunes nettsted skal bli bedre. En oppgradert søkeløsning basert på Fast-teknologi er første skritt i det som forhåpentligvis vil gi bedre offentlige nettjenester for innbyggerne.
Oslo kommunes nettsted skal bli bedre. En oppgradert søkeløsning basert på Fast-teknologi er første skritt i det som forhåpentligvis vil gi bedre offentlige nettjenester for innbyggerne.
1. apr. 2009 - 06:55

Hovedstadens offentlige nettsted huser femten bydeler, hver større enn en gjennomsnittelig norsk kommune. Totalt består portalen av nærmere hundre nettsteder.

Men det bryr ikke brukerne seg om. De har konkrete oppgaver å løse når de besøker tjenestene. Alle er enige om at Oslo kommunes nettsider er uoversiktlige.

- Dette nettstedet sliter jeg alltid med, de har en jobb å gjør med å få frem tjenestene sine bedre, slo informasjonsarkitekt Mona Sverrbo Halland i Netlife Research fast i et innslag på Digi-TV nå nylig.

Det offentlige nettstedet har også tidligere fått ris for liten nytteverdi, men betjener likevel mange brukere.

Etter det digi.no får oppgitt har Oslo.kommune.no og underliggende sider rundt 600.000 besøk hver måned.

Nettstedets søkeløsning stammer fra 2004-2005 og er basert på «enterprise search»-plattformen (ESP) fra Fast. Løsningen ble nylig oppgradert av konsulentselskapet Comperio. De fikk avtalen som tredjepartsleverandør gjennom kommunens IT-partner Steria.

- Enorme mengder informasjon gjøres tilgjengelig på en bedre måte enn før. Oslo kommune kommer nå helt i fremste klasse internasjonalt, hevder Comperio-sjef Jørn Ellefsen i en kommentar.

Første fase i oppgraderingen har tatt for seg forbedringer på trefflisten, slik at brukerne opplever mer relevante treff. I tillegg har kommunen valgt å trekke ledige stillinger inn i søket. Det opplyser sentrale kilder i kommunen til digi.no.

– Et god søk betyr at brukerne finner informasjon raskt, og får mindre behov for å ringe kommunen. Dermed frigjøres tid i administrasjonen til andre formål, og kommunen får mer igjen for midlene, fortsetter Ellefsen.

Neste skritt skal være å gjøre nettportalen mer tilgjengelig for brukerne. Løsningen og informasjonsstrukturen skal også utbedres, men ting tar som kjent tid. Oslo kommune er bare i startgropen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.