Rykk fram til start

HjemmeNett må bort fra å være blåøyde hvis de skal ha mulighet til å stirre SOL i hvitøyet. For det norske nettmarkedet er det svært velkomment hvis en seriøs portalutfordrer klarer å rykke fram til startstreken.

I dag er det ganske nøyaktig 13 måneder siden den blå tjenesten til HjemmeNett versjon 1.0 ble lansert. Denne uken kommer versjon to - uten blåfargen - men med fantastisk funksjonalitet, skal vi tro forhåndsreklamen.

Sammen med Microsofts portalforsøk MSN.com skal HjemmeNett angripe den trygge netttilværelsen til norske nettforbrukere.

Schibsted og Telenor skalv nok en smule i knærne da HjemmeNett kom i fjor med en tjeneste rettet mot den jevne forbruker som ikke hadde særlig peiling på Internett fra før.

Kne-klapring må fort ha blitt til entusiastisk klapping da de så hvilken ufullstendig konsument-tjeneste som selskapet til Hjemmet Mortensen, Orkla Media og danske Egmont hadde greid å stable på beina.

Det fantes liten eller ingen motivasjon for å bruke portalen. Registreringsrutinene var kompliserte, og sofasliterne gadd slett ikke å skreddersy "mitt hjemmenett" etter eget behov.

Som en ren portal uten egenprodusert innhold var hjemmenettet avhengig av at samarbeidspartnerne leverte nok kvalitetsstoff. Begrenset hovedsakelig til egen sfære (Orkla Media lokalaviser og Hjemmet Mortensens blader) gjorde at utvalget ble for snevert.

Orkla-filosofien om beinhard merkevarebygging var rett og slett ikke-eksisterende; Det fantes ikke gode nok merkevarer som bar tjenesten ut til forbrukerne.

Det hjalp ikke det spor med leveranser av nyheter fra Dagbladet og Nettavisen så lenge man kunne få disse direkte fra deres egne nettsteder.

Tanken om at man gjennom HjemmeNett kunne få ett nettsted som leverte alt det man trengte, falt på sin egen urimelighet. Det fantes ikke ett element i den tjenesten som brukerne ikke kunne få like bra eller bedre andre steder på nettet.

Ikke minst hos hovedkonkurrenten, Norges største nettsted.

SOL prøvde, i motsetning til HjemmeNett, å bli best i alt på egenhånd. Dermed skapte de seg en enestående posisjon som inngangsportal for norske nettbrukere.

Ikke minst skyldes dette distribusjonen:

gjennom abonnementsavtalen med Norges største aksessleverandør, Telenor Nextel, har SOL automatisk fungert som oppstartside hver gang brukerne starter nettleseren.

Nye, ferske brukere kan lett innbille seg at SOL er den eneste inngangen til det norske nettet.

Med høstens økende tilgang og bruk av nettet setter da SOL også stadig nye oppslagsrekorder, den ferskeste er på over fem millioner sideoppslag i uken.

Det er som trafikkgenerator SOL besitter den klart største verdien. Til nå har de imidlertid ikke maktet å kapitalisere på de enormt høye oppslagstallene,

SOL er det norske nettstedet med suverent størst inntekter i annonsemarkedet (estimatene ligger på bortimot 20 millioner kroner i år). Samtidig er kostnadene såpass mye høyere at lederposisjonen ikke hjelper noe på regnskapet.

En halv milliard kroner er brukt så langt og nå er SOL inne i en ny restruktureringsfase som gjør det perfekt for utfordrere å sette inn en offensiv.

Da storaktøren HjemmeNett entret banen i fjor høst var målene meget ambisiøse; 40.000 nettbrukere skulle ha registrert seg før jul i 1997, noe som ville skapt en meget verdifull brukerbase for selskapet. Mellom 10 og 15 prosent av det totale reklamemarkedet skulle kapres. Og i løpet av 1998 skulle tjenesten bli blant de to mest trafikkerte i privatmarkedet.

De fleste vet at disse spådommene kun forble ren ønsketenkning.

HjemmeNett krøp så vidt over 10 prosent av de 40.000 registrerte brukere før juleklokkene begynte å kime. I et svært tørt annonsemarked på rundt 37 millioner kroner i 1997 var HjemmeNett nærmere én prosent enn ti prosent. Og tjenesten ligger langt bak de største tjenestene på privatmarkedet i Norge når det gjelder trafikk.

I motsetning til SOL, der eierne Schibsted og Telenor foreløpig står last og brast, var imidlertid fallhøyden mye lavere. Med en liten stab og en mengde samarbeidspartnere skulle det produseres en billig inngangsport for brukerne.

Aksjekapitalen var på åtte millioner ved oppstart, og underskuddet rundt ti millioner kroner den første perioden. Styremedlem og forlagssjef Rolf Hanche-Olsen har senere sagt at det var lanseringskampanjen som trakk opp utgiftene og at det reelle driftsunderskuddet lå lavere.

800.000 CD-ROM ble pumpet ut i markedet med Telia Internetts startpakke, og mesteparten av disse gikk vel sannsynligvis i søpla eller støver ned sammen med andre unyttige CD-ROM i Ola og Karis IKEA-bokhyller.

På ett år har da selskapet skiftet ut både sin administrerende direktør og sin markedssjef. Noe bunting med Telias startpakker er ikke aktuelt lenger og når HjemmeNett går på luften med sin andre versjon denne uken, er det med forvissning om at forventningene egentlig ikke er særlig store.

Som regel får man kun én sjanse på nettet.

Filosofien er stadig ett nettsted der brukerne skal finne alt. Dette skal nettbrukerne finne ut på egen hånd.

Denne gangen unngår ledelsen PR-tabben med kvantifiserbare mål som man kan bli konfrontert med i etterkant.

Og HjemmeNett har i versjon 2.0 testet produktet på forbrukerne i forkant (ved hjelp av Gallup) og segmentert etter demografiske kategorier; mannfolk, kvinnfolk, unge og barn. Man satser på demografi-relaterte sponsorer (blant annet Pepsi for de unge) framfor fokus på bannerannonsører.

Sidene er lettere å laste ned (50 k kontra 150 k), og funksjonaliteten har samarbeidspartner Mogul rappet fra Microsofts Windows-produkt, med en rullegardin som startknapp.

Relaterte guider skal gi deg det beste innenfor hvert temaområde, og selskapet er fristilt av sitt eget konservative styre til å samarbeide med hvem man vil.

Kan billige-David dermed slå grådige-Goliat?

Det blir uansett interessant å se hva HjemmeNetts syv ansatte kan klare mot SOLs 60. Nå innrømmer i hvert fall Orkla-selskapet at Schibsteds SOL er en konkurrent….

Til toppen