Analytikere spådde før helgen at det internasjonale mediekonsernet VNU med hovedkvarter i Nederland har mulighet til å bli det europeiske svaret på amerikanske Time Warner.
Aksjeverdien på mediekonsernet økte med i underkant av 25 prosent i løpet av fredag 11. februar som et resultat av ryktene.
Det er ennå ikke kjent hvilket selskap det er snakk om, ifølge den britiske næringslivsavisen Financial Times.
Samtidig som allianse-ryktene offentliggjorde VNU at de skal utstede 4,5 millioner nye aksjer i konsernet og på denne måten bringe inn 300 millioner Euro til konsernet. Pengene ska gå til internettinvesteringer og allianser.
I desember seksjonerte mediekonsernet ut alle europeiske internettaktiviteter i ett selskap - VNU Business On-Line Europe. Utseksjoneringen kom i etterkant av bekreftelsen om at VNU hadde inngått en allianse med internet.com.
VNU Business On-Line Europe startet den gang opp med portaler i Storbritannia, Nederland, Italia, Frankrike, Belgia og Spania, ifølge en artikkel fra den nederlandske avisen Het Financieele Dagblad gjengitt i Financial Times.
I mai i fjor kunne digi.no melde at VNU hadde inngått samarbeid med Netscape, Lycos Bertelsmann og World Wide Online om portalsatsingen Netcenter i Europa.
VNU står i dag bak magasiner i 15 europeiske land i tillegg til USA, Puerto Rico, India og Sør-Afrika. Totalt er det rundt 14.000 ansatte i konsernet.