Lumia-telefoner vil fortsette å komme, men det vil bli færre av dem. (Bilde: Marius Valle)

Så ble det brutale kutt. Hva nå, Microsoft?

KOMMENTAR: Er det over og ut for mobilsatsningen?

Thomas Marynowski er journalist i digi.no
Thomas Marynowski er journalist i digi.no Bilde: Per Ervland
Det er en kjent sak at Windows Phone har slitt lenge. Windows-baserte telefoner ble aldri noen suksess. Microsoft ble nødt til å ta et tak.

Det som kan overraske er hvor omfattende dette taket ble.

Les mer: Microsoft sier opp 7.800

Økonomisk er jo tapet enormt, når Microsoft skriver ned 7,6 milliarder dollar og samtidig reduserer antallet ansatte som jobber med smartmobil-maskinvare ned til det minimale. 

Brutale kutt

Det er den finske avdelingen til Microsoft som kommer til å lide. Av de 3.200 ansatte selskapet har i Finland vil rundt 2.300 miste jobbene sine. Fasilitetene i byen Salo kommer til å legges ned, mens de gjenværende ansatte skal samles i Espoo og Tampere. 

Selskapets kontorer og produksjonsfasiliteter i San Diego og Beijing legges også ned. Oppsigelsene vil også omfatte salg og markedsføring. 

Det at Satya Nadella kan være ganske så nådeløs har vært tydelig en stund. I fjor gjennomgikk selskapet en omfattende kuttrunde. For få uker siden uttalte toppsjefen at Microsoft trenger fokus, og kommer til å nedprioritere mindre relevante forretningsområder. I løpet av dager ble det bekreftet at deler av Bing-virksomheten er solgt til Uber og at Microsoft kutter ut mye av annonsevirksomheten. Og nå er turen kommet til det notorisk vanskelige smartmobil-markedet.

Ingen kan beskylde Nadella for ikke å stå for det han sier.

Les mer: Nadella: Vi må ta noen vanskelige avgjørelser.

Så hva nå for mobil-avdelingen til Microsoft?

Nadella presiserer at det ikke er over ennå, og at det de trenger er skikkelig fokus på de relevante kundesegmentene. Han nevner tre av disse: Bedriftskunder, kunder i voksende markeder og Windows-entusiaster.

Disse skal fortsatt tas være på, i alle fall på kort sikt. Det vil lanseres nye modeller i hvert fall over de to kommende årene, mener noen.

Men siden selskapet ikke tjener penger på smartmobil-maskinvare er det åpenbart at vi står foran en merkbar nedskalering av antallet modeller og hvor de er tilgjengelige.

Langt færre telefoner

Antakeligvis betyr det at Microsoft i tiden fremover vil følge Apple-modellen. Å lansere få enheter i løpet av året, i stedet for å dekke markedet med mange telefoner i mange prispunkter. Samtidig vil selskapet redusere sin tilstedeværelse i markeder der det er minst å hente, og heller forsøke å skalere opp der de er mer relevante.

Bloomberg-journalisten Dina Bass har lagt ut en del Twitter-meldinger der hun skriver at selskapet vil lansere én til to modeller i året i hver av de tre segmentene, og kutte ut de geografiske områdene der de ikke har hatt suksess. 

Det betyr imidlertid ikke at de skal slutte å selge telefoner i USA, skriver Bass. Likevel er det logisk å anta at Microsofts mobilfokus i tiden fremover vil ligge hos voksende markeder, da det er der de har solgt best. 

Man kan trekke paralleller til strategien selskapet har tatt med Surface den siste tiden, som har betalt seg godt. Fokus på de segmentene som betyr noe, fremfor å forsøke å oversvømme markedet. 

Og Surface, spesielt Pro 3-varianten, har jo blitt en suksess, tydeligvis etter en fokusert innsats fra Microsoft.

Les mer: Surface redder dagen.

Programvare er nøkkelen

I nærmeste fremtid kommer Windows 10 til mobil, og med dette et forsøk på å la utviklerne porte iOS- og Android-applikasjoner til økosystemet.

Vil dette øke utbredelsen av operativsystemet? Det er vanskelig å si. I verste fall vil utviklerne slutte helt med dedikerte applikasjoner til Windows på mobil, og heller porte apper fra andre økosystemer. Samtidig har vi den nye satsningen på universalapper, som skal fungere på tvers av Windows 10-versjoner. Vil tredjepartsutviklere ta seg tid til å designe slike? 

Og uten et skikkelig økosystem kan Apple-strategien med få enheter i året være feilslått. 

Samtidig bruker Microsoft mye ressurser på å spre økosystemet sitt til både iOS og Android, med stadig flere apper som rulles ut hos konkurrerende operativsystemer. Til og med Cortana, et av de stadig færre unike elementene i Windows Phone, kommer til Apple- og Google-enheter. 

I nær fremtid kommer det trolig få, forhåpentligvis gode Lumia-telefoner, skreddersydd til å passe spesifikke markeder. Windows 10 på mobil, forhåpentligvis med litt bredere utvalg av applikasjoner takket være porting fra andre operativsystemer. Og tettere samarbeid mellom de forskjellige maskinvareavdelingene til Microsoft: Lumia, Surface, Xbox, HoloLens, Microsoft Band. Samtlige styres tross alt nå av mektige og ambisiøse Terry Myerson. 

Fjernere fremtid enn dette er umulig å forutsi. Lumia vil antakeligvis overleve i en eller annen form, men kanskje mer som en eksperimentell plattform for mobile Windows-utgaver. Microsoft kommer ikke til å gi opp mobile plattformer helt, men de har innsett at slaget om dominanse er tapt.

Nå er det opp til Nadella å være knallhard og realistisk, selv om det åpenbart koster penger og menneskeskjebner. 

Til toppen