Selskapet er tydelig stolt over veksten år etter år. (Foto: Xiaomi)

smartmobiler

Så raskt vokser Xiaomi

Store planer for 2015.

Kinesiske Xiaomi fortsetter å gjøre det svært godt, og er nå trygt etablert som verdens tredje største produsent av smartmobiler. 

Selskapet har også fortsatt å utvide til stadig nye markeder utenfor Kina, selv om den virkelig store ekspansjonen lar vente på seg. Xiaomi finnes i land som India og Indonesia, og denne uken kunngjorde de at Brasil er det første landet utenfor Asia der de vil selge telefonene sine.

Les også: Nå er Xiaomi i Guinness-boken.

De vil lansere sin Redmi 7-modell i Brasil den 7. juli, og potensialet for å utvide markedet er dermed stort. Xiaomi har spesialisert seg på rimelige, men svært solide Android-mobiler, og Brasil er nok et land der slike produkter ønskes velkommen. Det hjelper sikkert også at selskapets Hugo Barra, som tidligere hadde en høy stilling hos Google, er selv brasiliansk, og nyter stor respekt i teknologikretser i landet.

Peker oppover

I går bekreftet også Xiaomi at de har solgt 34,7 millioner smarttelefoner i første halvdel av 2015. Det er en økning på 33 prosent sammenlignet med året før. Det er imponerende for et selskap som er fem år gammelt. 

Xiaomi-sjefen Lei Jun påpeker i en melding at de har klart å vokse til tross for at det kinesiske markedet har vært tregere i det siste. 

Det påpekes også at 70 prosent av salget foregår via Xiaomis nettbutikk.

De er også verdens mest verdifulle oppstart.

Målet for hele 2015 skal være 100 millioner solgte mobiler, noe som er meget ambisiøst - og dermed trenger selskapet å utvide til flere land. Brasil er en begynnelse, og det har tidligere vært snakk om at Mexico, Russland og Tyrkia er blant territoriene selskapet vurderer fremover. Det foreligger fortsatt ingen planer om å selge Xiaomi-mobiler i vesten, selv om selskapet selger en del tilbehør i Storbritannia og USA.

Lykkes de med målet og med videre vekst, kan den kinesiske oppstarten bli en enda viktigere aktør, og en enda større trussel for de etablerte gigantene som Apple og Samsung. 

Til toppen