I motsetning til de berørte bilistene, har svensk politi visst om og sagt seg sterkt interessert i boksene, som kan inneholde bevismateriale mot mistenkte. Men ifølge svensk kringkasting har Saab nektet å utlevere opplysninger fra boksene til politiet.
Utstyret er montert i Saab-modellene 9-3 og 9-5, melder den svenske rikskringkastingen SvT på sine nettsider.
- Saken er følsom for Saab, fordi fabrikken ikke ønsker at kundene skal føle seg overvåket, heter det her.
Til eget bruk
- Hvis kundene skulle føle at vi bruker opplysningene til noe annet enn informasjon for oss selv, for eksempel ved å gi dem til politiet, tror jeg de vil finne det ubehagelig, sier Saabs informasjonssjef Niklas Andersson. I brukerhåndboken for Saab 9-3 heter det at "visse data kan bli registrert automatisk".
Under betegnelsen "visse data" skjuler det seg opplysninger om hastighet, bruk av gass- og bremsepedaler, rattvinkel, bruk av blinklys og eventuelle sammenstøt med andre kjøretøyer. Utstyret er knyttet til den sentrale datasensoren som har som hovedoppgave å kontrollere og om nødvendig utløse bilenes kollisjonsputer.
Datautstyret lagrer automatisk alle data fra manøvreringen av bilen de siste sju sekundene før kollisjonsputene utløses. Svensk politi har krevd å få utlevert disse dataene fra en Saab som var innblandet i en dødsulykke ved Borås øst for Göteborg tidligere i år, der en stjålet Saab kolliderte med en tømmerbil.
"Litt tragisk"
Politiet ønsket å få vite hvor fort biltyven kjørte, for å kunne avgjøre om skylden for ulykken kunne plasseres hos sjåføren på tømmerbilen. Men Saab nektet å utlevere data fra den stjålne bilens "svarte boks", noe politiinspektør Krister Carlsson i Borås ifølge Stockholm-avisen Expressen betegner som "litt tragisk".
I USA er det svært vanlig med slike "svarte bokser" i personbiler, og data fra disse boksene brukes ofte i rettstvister. Saab forsikrer på sin side at kundenes integritet kommer foran alt annet, og at verken politi, forsikringsselskap eller eventuelle motparter i rettssaker vil få tilgang til data fra utstyret.
Hensikten med boksene er rett og slett å samle inn data om ulykker. Disse dataene kan bli svært viktige for utviklingen av nye og sikrere bilmodeller, sier Saabs informasjonssjef Niklas Andersson til Expressen og det svenske nyhetsbyrået TT.