Sabeltann-spill kan bli ny Flåklypa-suksess

Kaptein Sabeltann på PC-spill selger som varmt hvetebrød. Lansering i utlandet vurderes.

Kaptein Sabeltann på PC-spill ble sluppet 28. oktober på det norske markedet, og er allerede distribuert i 20.000 eksempler.

Det er det Oslo-baserte selskapet Artplant i samarbeid med Pan Vision, som har utviklet dataspillet. Arbeidet har kostet i underkant av to millioner kroner.

- Målet er å få solgt 30.000 eksemplarer før jul, sier ansvarlig for utgivere av norske spill, Stig Bech i Pan Vision til digi.no.

Dette kan i så fall skape et hyggelig overskudd for et lite selskap. Får man solgt 30.000 spill til rundt 400 kroner stykket, vil dette generere en omsetning på 12 millioner kroner.

Men alt har ikke gått smertefritt. Det er oppdaget en feil i lagringsmodulen. Trykker man flere ganger på lagring, vil det ødelegge lagringsfilen.

- Vi jobber på spreng for å finne en løsning, og vi anbefaler våre kunder å ta kontakt med supportavdelingen i Pan Vision. Vi vil også lage en fiks i lagringsmodulen, som kan installeres på maskinen, forteller prosjektleder og programmerer Tomas Sandnes i Artplant til digi.no.

Til tross for dette, ligger PC-spillet an til å bli en ny hit, og ligger allerede nå an til å slå suksessen Blåfjell som ble trykket opp i 30.000 eksemplarer i 2001.

Kaptein Sabeltann på tegnefilm er solgt til 11 land, og Bech ønsker nå å gå inn i disse landene å søke lokale partnere som kan være lisenshavere for spillet.

Han tror Kaptein Sabeltann kan bli en ny salgssuksess på linje med Flåklypa Grand Prix som er solgt i over 100.000 enheter.

- Vår eksportavdeling i Stockholm vil nå følge opp de 11 landene som har kjøpt tegnefilmen, og vi forventer oss god uttelling her, sier Bech.

I tillegg skal Blåfjell og Månetoppen utgis i dobbeltpakning som salgsvare før jul, som kan gi nye rekorder når Blåfjell sendes i reprise på TV i år.

Til toppen