Saddam slår Britney

Krigen i Irak har for lengst spredt seg til internett. Storbritannias største nettjeneste Freeserve registrerer nå flere søk på "krig" enn på "sex" - ja, til og med flere på "Saddam" enn på "Britney".

Den britiske rikskringkastingen BBCs nettsider er blant de mest brukte, sammen med amerikanske CNN og ABC. Men utallige andre nettsider bringer nyheter – av varierende kvalitet og troverdighet – så vel som spørsmål og diskusjoner om krigen.

I midten av måneden lå "Irak" på 42. plass på amerikanske Yahoos liste over mest brukte søkeord. Sist søndag, fire dager etter at den amerikansk-britiske luftkrigen mot Irak begynte, hadde ordet avansert til førsteplass.

"Internett-krigen"

–Krigen mot Irak kan komme til å bli husket som internett-krigen, akkurat som annen verdenskrig var radiokrigen og Vietnamkrigen var fjernsynets krig, sier sjefredaktør Dean Wright i MSNBC.com. Denne nyhetstjenesten på nettet fikk sitt besøkstall mer enn fordoblet i løpet av det første døgnet i den nye krigen.

Den siste tirsdagen før krigen betjente MSNBC.com 2,5 millioner brukere, fredag samme uke var tallet økt til 10 millioner. –Vi har solgt svært bra, ikke minst takket være direkte videooverføringer til nettet, noe som bringer krigen inn på arbeidsplassene og i hjemmene i en grad som aldri før har vært mulig, sier Wright.

–Denne krigen viser oss at nettet har inngått samliv og lever i gjensidig avhengighet med de andre mediene. Folk leser avisene om morgenen, surfer på nettet på dagtid og ser fjernsyn om kvelden, sier Joshua Fouts som redigerer amerikanske Online Journalism Review (http://www.ojr.org ), et nettsted som særlig retter seg mot mediefolk.

Vei- og vannskille?

Den amerikanske fjernsynsveteranen Richard Wald, som er gått fra sjefsstillingen i NBC News til et professorat i journalistikk ved Columbia University i New York, tror den nye Irak-krigen blir et historisk vei- og vannskille for mediene. Den vil skape varige endringer i behandling og formidling av nyheter, mener han.

For med denne krigen er den nettbaserte nyhetsformidlingen blitt voksen, sier Wald til nyhetsbyrået AFP. –Og jeg tror ikke det kan være tvil om at dette vil bli blant fremtidens standardsystemer for nyhetsformidling, særlig ettersom stadig flere brukere blir tilknyttet bredbånd, og dermed får enda raskere tilgang, tilføyer han.

Denne typen nyhetsformidling vil trolig gi betydelig økonomisk gevinst til de mektige selskapene som tar den i bruk. Men samtidig skal de store formidlerne passe seg for de små aktørene i det man gjerne kan kalle en nyhetsgerilja, som utnytter nettets iboende frihet.

Til toppen