Saga/Ving har den beste feriebutikken

Netlife Research og digi.no tester reiseselskapenes nettsteder. Et overlegent søk gjør Saga/Ving til en klar vinner.

Det er på tide å handle sommerferie hvis du ikke allerede har gjort det, og du bør også booke høstferie. Men det er store forskjeller på hvor enkelte det er å bestille nettopp charterreiser på nett.

Vanlige nettbutikker har utviklet seg kraftig fra oppstartene sent på 1990-tallet. Men én bransje har skilt seg ut med nesten komisk dårlig brukervennlighet. Krav om registrering før du får vite priser og at du må taste inn flyplasskoder i stedet for bynavn er bare to eksempler.

digi.no har tidligere flere ganger påpekt at av ukjente årsaker har charterbransjen blitt hengende langt bak resten av næringslivet på nett.

    Les også:

Netlife Research, et konsulentselskap som bare jobber med brukervennlighet, har på forespørsel fra digi.no testet fire av de fem største charterselskapenes nettbutikker og bestillingssidene til SAS Braathens som flyr til mange charterdestinasjoner. Testen er interessant for alle som skal handle ferie på nett, men den sier også mye om tilstanden for netthandel generelt.

Testen viser at til tross for at knepene og teknikkene for hvordan man lager en grei nettbutikk nå skulle være allment kjent, sliter flere av charterselskapene fremdeles med barnesykdommene de fleste andre nettbutikker forlengst har vokst fra.

Alle uklarheter og mangel på informasjon er barrierer til en handel og kan gjøre at kunden ikke kommer tilbake. Charterselskapene taper dermed penger – både i form av tapte kunder og i form av at kunder ringer deres kundekonsulenter, noe som er dyrere enn hvis de bestiller selv på nettet.

Testen Netlife Research har gjennomført vurderer nettbutikkene på hele 51 punkter.

Resultatet fra testen spriker voldsomt – to charterselskaper gjør det mye bedre enn resten av bransjen, men selv den beste av de fem vi fikk testet er veldig langt fra perfekt.

– Vår evaluering viser at de største reisenettstedene i Norge i dag fortsatt har en lang vei å gå før de kan tilby en handel fri for frustrasjon, forteller brukervennlighetsekspert Anette Grande Urhamar i Netlife Research til digi.no.

– Å ikke tilby alternative reisemål dersom hovedønsket er fullbooket eller forklare hvorfor man ikke kan reise til Thailand i påskeferien er å gamble med kundenes tålmodighet, noe som ikke bør forekomme i 2006. Men to operatører skiller seg ut, røper Urhamar.

De overlegne vinnerne av testen er er Saga og Vings nettsteder som bruker det samme systemet fordi de har samme eier. De to selskapene fikk nylig nytt nettsystem og dette gir utslaget - Ving/Saga-systemet har blant annet et langt bedre søkesystem enn hva konkurrentene tilbyr.

Her kan du lese testen av Saga og Vings nettbutikker.

Her kan du lese testen av SAS Braathens nettbutikk, Apollo og Startour.

NetLife Research er et uavhengig rådgivingsfirma innenfor «usability». Fagfeltet omhandler brukervennlighet og bruksopplevelse på web, programvare og andre digitale grensesnitt.

NetLife Researchs erfaring omfatter brukertesting, ekspertevalueringer, rådgivning i utviklingsprosjekt og redesign, samt kurs. De har jobbet for flere av Norges største private bedrifter samt statlige departement og direktorater.

Anette Grande Urhamar er Usability Specialist hos NetLife Research. Hun er sivilingeniør i datateknikk med spesialisering innenfor informasjonssystemer og usability fra NTNU i Trondheim. Anette har erfaring med brukervennlighetstesting, ekspertevalueringer, informasjonsarkitektur og interaksjonsdesign.

Til toppen