JUSS OG SAMFUNN

Saksøker Samsung for manglende Android-oppdateringer

Forbrukerorganisasjon krever utvetydige forpliktelser.

Forbrukere må kunne forvente at selv billige Android-mobiler som Samsung Galaxy J1 holdes oppdatert sikkerhetsfikser og andre oppdateringer i minst to år etter kjøpstidspunktet. Dette mener den nederlandske forbrukerorganisasjonen Consumentenbond.
Forbrukere må kunne forvente at selv billige Android-mobiler som Samsung Galaxy J1 holdes oppdatert sikkerhetsfikser og andre oppdateringer i minst to år etter kjøpstidspunktet. Dette mener den nederlandske forbrukerorganisasjonen Consumentenbond. Bilde: Samsung
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
19. jan. 2016 - 11:02

Den nederlandske forbrukerorganisasjonen Consumentenbond har saksøkt Samsung på grunn av selskapets mangelfulle oppdateringspolicy for selskapets Android-baserte smartmobiler.

– Ved kjøp av en Android-enhet fra Samsung gis forbrukere utilstrekkelig informasjon om hvor lenge de vil fortsette å motta programvareoppdateringer. Consumentenbond krever at Samsung tilbyr kundene klar og utvetydig informasjon om dette, sier Bart Combée, direktør i Consumentenbond, i en pressemelding.

– Samsung tilbyr dessuten utilstrekkelig informasjon om kritiske sikkerhetssårbarheter, slik som Stagefright, i selskapets Android-telefoner. Consumentenbond krever at Samsung faktisk leverer oppdateringer til selskapets smartmobiler, sier Combée.

Ikke alene

Samsung har blitt valgt ut fordi selskapet er den klart største leverandøren av Android-mobiler i Nederland. Det understrekes at også andre leverandører unnlater å oppdatere enhetene de selger.

– Som forbruker har du ingen anelse om når du får oppdateringer. Apple er også uklar om sine iOS-oppdateringer, men telefoner fra selskapet får i praksis langt flere oppdateringer, sier Combée til NOS.nl.

Consumentenbond skal ha sendt et kravbrev til Samsung i begynnelsen av desember i fjor. Dette skal ha blitt fulgt opp med samtaler, men uten å føre til det forbrukerorganisasjonen kaller for det ønskede resultatet. Derfor bringer Consumentenbond nå saken inn for en domstol.

Kravene

Nøyaktig hva Consumentenbond krever, går ikke tydelig fram av pressemeldingen eller den relaterte informasjonssiden om kampanjen. Men ifølge NOS.nl, som utgis av en av de offentlig eide kringskastingsorganisasjonene i Nederland, kreves det at Samsung tilbyr oppdateringer til alle Android-enheter fra selskapet i minst to år.

Toårsperioden skal starte i det enheten selges, ikke på det tidspunktet den blir introdusert på markedet. Det vil i så fall bety at man kan kjøpe en litt eldre og billigere modell og likevel kunne bruke den med en viss grad av trygghet i to år.

I 2015 ble det funnet langt flere sårbarheter i Android enn i tidligere år. Trolig skyldes dette primært økt innsats for å finne slike sårbarheter, men samtidig har det blitt desto viktigere å få fjernet dem fra de eksisterende Android-enhetene.

Til NOS.nl sier en representant for Samsung at selskapet foretrekker en konstruktiv dialog med forbrukerne framfor juridiske diskusjoner i rettssalen. Det går også fram at selskapet mener at problemet med blant annet Stagefright-sårbarheten fremstilles som større enn det faktisk er.

Sikkerhetsoppdatering

I fjor høst begynte Google derfor å komme med månedlige sikkerhetsoppdateringer til Android. Disse blir relativt raskt tilgjengelige på de spesielle Nexus-enhetene, men trolig er det få som ser noe til slike hyppige oppdateringer på andre Android-enheter.

Sikkerhetsoppdateringene er viktigst, men Android-kundene har liten grunn til å nøye seg med dette. Omtrent en gang i året kommer Google med en helt ny Android-versjon.

Den nyeste, Android 6.0 Marshmallow, ble utgitt i oktober i fjor. Men betautgaver av operativsystemet var tilgjengelige for både enhetsleverandører og app-utviklere siden forsommeren. Dermed er det ingenting annet egne prioriteringer og ressursproblemer som har hindret leverandørene i å tilbyr Android 6.0 til i alle fall alle enheter som de fortsatt markedsfører.

I mange tilfeller vil svak maskinvare i billige enheter brukes som argument av leverandører for ikke å tilby nye og kanskje mer ressurskrevende Android-utgaver til disse enhetene. Men dette kan ikke brukes som unnskyldning for ikke å tilby sikkerhetsoppdateringer.

Forbrukernes valg?

Til syvende og sist handler det hele om forbrukermakt. Dersom forbrukerne slutter å kjøpe Android-enheter som ikke leveres med den nyeste Android-versjonen og et bindende løfte om å tilby hyppige oppdateringer i en gitt periode framover, vil leverandørene bli nødt til å tilby dette i stedet for enheter som ofte i praksis er utdaterte allerede ved lansering.

Problemet er å finne alternativer – i alle fall dersom det er i den nederste prisklassen man ønsker å kjøpe noe. Det er få eller ingen billige Android-mobiler på det norske markedet som jevnlig får oppdateringer, siden Android One-mobilene stort sett er forbeholdt utviklingsland.

En (ikke nødvendigvis komplett) oversikt over Android-mobiler som ble lansert i 2015 og som selges i Norge, viser at bare noen få av enhetene nå leveres med eller kan oppgraderes til Android 6.0. Oversikten viser også at det i fjor ble lansert Android-mobiler på det norske markedet med Android 4.4, som ble utgitt i oktober 2013. Dette til tross for at Android 5.0 ble klar i november 2014.

Blant disse enhetene er billigmodellen Huawei Y360, som var den mest solgte Android-mobilen i Telenors salgskanaler i desember.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.