Les også
Pop-back-kaos skremte TV 2s og Dagbladets surfere
Krever pop-back-andel av omstridt nettreklame
15 mill. i bot for pop-up-felle
Norsk Internett oversvømmes av upop reklame
I tillegg til for eksempel å kunne legge inn Saab-reklame over bannerne på en Volvo-nettside, samler programmet OfferCompanion, som er del av Gator-pakken, inn informasjon om hvor du surfer hen, slik at Gator kan servere deg skreddersydd reklame.
- Ved å levere uautoriserte pop-up-reklamer, endrer Gator den planlagte fremstillingen av verket, en rett som er anerkjent av høyesterett, sier Terence Ross, advokat for saksøkerne.
Han sier til ZDNet at Gators tradisjon med å løpe rett til rettssalen hver gang de blir kritisert, gjorde at de som nå har saksøkt selskapet bestemte seg for å ta beinveien, de også.
Selskapene ber om en foreløpig stopp-ordre for Gator, slik at de blir hindret i å levere annonser til de aktuelle sidene. Det søkes også permanent stopp-ordre og økonomisk kompensasjon for den reklame som måtte ha havnet på selskapenes nettsider.
Gator har også vært innblandet i en rekke andre bråkete saker den siste tiden.