Saksøkt for pop-up-reklame

Gator-nettverket ble denne uken saksøkt av en rekke nettmedier som mener Gator serverer pop-ups på deres nettsider uten tillatelse.

Det er tunge aktører som nå går etter Gator. Washington Post, New York Times, Dow Jones og syv andre nettpublikasjoner har saksøkt Gator for angivelig å ha servert annonser på deres nettsteder, bryte med deres copyright og stjele fortjeneste, skriver ZD Net.

Gator utvikler programvare som håndterer passord og fyller ut skjema for rundt 10 millioner brukere. Om du har lastet ned fildelingstjenestene Kazaa eller iMesh har du sannsynligvis Gator på maskinen din, og det er ikke bare reklame denne applikasjonen er blitt kritisert for.

Les også

Hvilke annonseformater funker...?
Pop-back-kaos skremte TV 2s og Dagbladets surfere
Krever pop-back-andel av omstridt nettreklame
15 mill. i bot for pop-up-felle
Norsk Internett oversvømmes av upop reklame

I tillegg til for eksempel å kunne legge inn Saab-reklame over bannerne på en Volvo-nettside, samler programmet OfferCompanion, som er del av Gator-pakken, inn informasjon om hvor du surfer hen, slik at Gator kan servere deg skreddersydd reklame.

- Ved å levere uautoriserte pop-up-reklamer, endrer Gator den planlagte fremstillingen av verket, en rett som er anerkjent av høyesterett, sier Terence Ross, advokat for saksøkerne.

Han sier til ZDNet at Gators tradisjon med å løpe rett til rettssalen hver gang de blir kritisert, gjorde at de som nå har saksøkt selskapet bestemte seg for å ta beinveien, de også.

Selskapene ber om en foreløpig stopp-ordre for Gator, slik at de blir hindret i å levere annonser til de aktuelle sidene. Det søkes også permanent stopp-ordre og økonomisk kompensasjon for den reklame som måtte ha havnet på selskapenes nettsider.

Gator har også vært innblandet i en rekke andre bråkete saker den siste tiden.

Til toppen