Mange har opplevd trøbbel med å motta tekstmeldinger fra andre Apple-brukere etter å ha byttet vekk fra iPhone. (Bilde: Peter Alvey People / Alamy/All Over Press)

Saksøkt for tapte meldinger

Apple må svare for seg i føderal domstol.

Apple blir beordret til å møte i retten i et søksmål om tapte tekstmeldinger. Det avgjorde den føderale dommeren Lucy Koh i California sent mandag, melder Reuters.

Den fornærmede i saken, Adrienne Moore, er en tidligere iPhone-bruker som opplevde at tekstmeldinger ikke lenger kom fram som de skulle, etter å ha byttet til en Android-basert telefon fra Samsung.

Problemet er velkjent, og kan oppstå fordi Apple ruter meldingene gjennom sin proprietære iMessage-tjeneste, som igjen er knyttet opp mot kundens telefonnummer.

Apple har nylig vedkjent at det er et problem. Som digi.no skrev mandag har de utgitt et eget verktøy for å avregistrere seg fra iMessage, som kan hjelpe de som ikke lenger har iPhone.

Moore leverte sitt søkmål tilbake i mai. Hun krever at søksmålet får status som gruppesøksmål for de mange andre som har opplevd det samme.

Påstanden er at Apple ikke har informert om hvordan iOS kan hindre leveranse av meldinger fra andre Apple-brukere dersom en iPhone-bruker bytter til andre plattformer.

Får sin dag i retten

Lucy Koh, dommer ved distriktsdomstolen i San Jose og en gjenganger i teknologirelaterte saker, har valgt å la deler av søksmålet gå videre.

Dommeren mente at Moore må få anledning til å forklare hvordan Apple angivelig har forringet mobilabonnementet og eventuelt brutt konkurranselover ved å blokkere meldinger som var ment for henne.

– Saksøkeren trenger ikke hevde en absolutt rett til å motta hver tekstmelding for å kunne hevde at Apples forsettelige handlinger har forårsaket et brudd eller en forringelse av kontraktsforholdet, skriver hun i beslutningen, og viser da til den fornærmedes abonnement med teleoperatøren Verizon.

Moore hevder at hennes kontrakt med Verizon gir henne en rett til å sende og motta tekstmeldinger, men at «utallige» meldinger aldri kom frem til henne etter å ha byttet fra iPhone 4 til en Samsung Galaxy S5 i våres.

Hun hevder også at Apple visste om iMessage-problemene som kunne oppstå ved bytte til en konkurrerende smartmobil, men at de bevisst ikke har gjort nok for å informere kundene om dette.

Dommer Lucy Koh har også avvist deler av saksøkerens påstander, ifølge nyhetsbyrået var dette enkelte andre forhold knyttet opp mot californiske forbrukerlover.

Det er foreløpig uklart når Apple må møte i retten for å svare på anklagene.

    Les også:

Til toppen