Salesforce.com skal selge Google Apps

Satser på å overbevise bedriftskundene om å stoppe å kjøpe Microsoft Office.

Google er først og fremst et søkeselskap som lever av å selge annonser. Selskapet har imidlertid mange flere produkter, og har såvidt begynt å spise seg inn på bedriftsmarkedet gjennom å selge nettbaserte løsninger som delvis konkurrerer med Microsofts produkter.

Foreløpig har de ikke bitt skikkelig fra seg i markedet for bedriftsapplikasjoner, men etter mange års tett samarbeid med CRM-spesialisten Salesforce.com, er Google nå i ferd med å gire opp satsningen.

Salesforce.com skal nå selge Google Apps til bedriftsmarkedet. Det forventes å gi et kraftig løft fra dagens 41.000 bedriftskunder som bruker Google Apps, og partnerne levner ingen tvil om hvilken konkurrent de skal angripe gjennom dette samarbeidet.

- Dette vil gjøre det lettere for oss å overbevise flere bedrifter om å stoppe å kjøpe Microsoft Office, og heller flytte over på bedre tjenester som utvikler seg på nett, sier Marc Benioff, administrerende direktør i Salesforce.com, til Associated Press.

Google Apps-pakken inkluderer tekstbehandling, regneark, kalender, lynmeldinger og epost. Selv om funksjonaliteten er noe begrenset sammenlignet med Microsoft Office, byr den nettbaserte tilnærmingen på andre muligheter, blant annet enkelere drift og lettere deling av dokumenter mellom flere brukere. På den andre siden er Google Apps-brukere avhengig av å alltid ha nettverksforbindelse for å bruke tjenestene.

Prismessig er Google Apps langt billigere, med en årlig avgift på 50 dollar per bruker.

Det har lenge vært spekulert i om Google vil kjøpe Salesforce.com, men foreløpig har selskapene nøyd seg med å inngå tette partnerskapsavtaler.

Til toppen