Salesforce får sin første norske kunde

Norske CRM-leverandører har fått en ny konkurrent - nettbaserte, amerikanske Salesforce.

Det er kostbart og eie sitt eget CRM-system (datasystem for kundehåndtering), og stadig flere velger å outsource tjenesten.

Nå har videotelefoni-selskapet Tandberg valgt å sette ut sin kundebehandling til det amerikanske CRM-selskapet Salesforce.

Dermed har det dukket opp en ny konkurrent i det allerede trange norske markedet for CRM. I tillegg til de etablerte internasjonale leverandørene, har Microsoft nylig startet salget av sitt nye system. Også flere norske aktører som Visma og Mamut leverer CRM-systemer.

Kontrakten med Tandberg er inngått med den svenske kontoret til Salesforce.

I følge Gartner oppnådde Salesforce høyest poeng på kundetilfredsstillelse, men havnet under gjennomsnittet på produktegenskaper.

At norske selskaper som Kreasoft og Talk2me tilbyr nøyaktig de samme tjenestene og blir skviset til fordel for Salesforce, bekymrer ikke daglig leder Rolf-Ørjan Høgset i det Mo i Rana-baserte selskapet Kreasoft.

- Vi har lenge slitt med å gjøre CRM kjent i markedet, og nordmenn ser det som et nødvendig onde. Salesforce med sin styrke og teknologifokus vil bidra til å gjøre kjent verdien av CRM. Utenlandske bedrifter har en helt annen forståelse for teknologien, sier han til digi.no.

I Norge forbinder bedrifter CRM med merkevarer som Superoffice og Vega i stedet for å se på det som en bedriftskultur, mener Høgset.

Men nå ruller Tandberg ut CRM i fem språk over 60 land. Tandberg har valgt å sette ut hele CRM-tjenesten. Som et av verdens ledende selskaper på videokommunikasjon er det spesielt innen kanalmarkedsføring og kampanjer i USA, Europa og Asia CRM-teknologien kan vise seg å være verdifull.

- For oss var Salesforce et naturlig valg som passer godt til vår bedriftskultur, sier en ordknapp Terje Rogne i Tandberg.

Han vil ikke opplyse om kontraktens størrelse.

Tandberg har vært gjennom en sterk vekstfase, og presenterte på torsdag kvartalsresultatet som var bedre enn ventet. Videokonferanseselskapet fikk et resultat før skatt på 17,4 millioner dollar i første kvartal mot 6,3 millioner dollar i samme kvartal i fjor.

Med Salesforce CRM-teknologi forventer Tandberg en aggresiv markedsføring framover i kampen om å kapre flere kunder og å pleie etablerte relasjoner over hele verden.

Til toppen