Salget av datavarehus øker raskt og vil nå opp i 60 milliarder kroner i løpet av 2002, hevder analyseselskapet IDC. Datavarehus brukes i organisasjoner som trenger å analysere store datamengder og stille komplekse spørsmål. Vanlige databaser er bygget på å håndtere dataflyt og enkle oppslag og stopper derfor nesten opp ved mer komplekse spørsmål.
Salget vokser med 23 prosent i året, en hyggelig nyhet for IBM, Oracle, Informix og Sybase samt en lang rekke nisjeleverandører av datavarehus. Vanlige databaser har vært under et sterkt prispress i år, mens spesialprodukter som datavarehus gir bedre marginer.
IDCs rapport påpeker at datavarehus-teknologien fremdeles er i sin barndom. Markedet vil derfor i overskuelig fremtid være preget av mange leverandører, mens det foregår samling rundt færre leverandører i det modne markedet for databaser.
Salget av datavarehus har så langt vært begrenset fordi det har vist seg å være svært dyrt å innstallere slike verktøy. Blant annet viser det seg at datavarehus stiller meget strenge krav på datakvalitet, det vil si at data er lagt inn helt likt.